Sökning: "oral interaktion"

Visar resultat 1 - 5 av 38 uppsatser innehållade orden oral interaktion.

  1. 1. Högstadieelevers upplevelser av muntlig interaktion på lektioner i spanska som modernt språk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Quinteros Evelyn; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna studie bygger på Oxfords teori som handlar om användning av direkta och indirekta strategier vid muntlig utveckling i språkklassrummet I min studie var syftet att undersöka och skapa kunskap om elevernas upplevelser samt betydelse att prata spanska i undervisningen. Utifrån detta syfte har jag formulerat följande frågeställningar: Hur upplever högstadieeleverna sina möjligheter att tala målspråket i klassrummet?  Vilken betydelse uttrycker elever att talad spanska har i deras undervisning? För att få svar på forskningsfrågeställningarna används en kvalitativ forskningsenkät som genomfördes med sexton högstadieelever som läser spanska. LÄS MER

  2. 2. Kooperativt lärande som metod för att utveckla den muntliga språkförmågan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Arlinda Istrefi; Arife Istrefi; [2023]
    Nyckelord :grupparbete; kooperativt lärande; lärarroll; muntlig språkförmåga; interaktion;

    Sammanfattning : Fokuset med denna studie är hur kooperativt lärande som metod utvecklar elevers muntliga språkförmåga. Syftet med vår studie är att undersöka och redogöra för hur lärare använder kooperativt lärande som metod för att utveckla elevers muntliga språkförmåga. LÄS MER

  3. 3. Nyanlända ungdomars språkutveckling och lärande i muntlig interaktion : En kvalitativ studie av interaktionen mellan svenska som andraspråkselever och lärare på språkintroduktionsprogrammet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Evelina Lindman; [2023]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; språkintroduktionsprogrammet; litteracitetspraktiker; interaktionsmönster; semantiska vågor;

    Sammanfattning : Kunskapen om undervisning för nyanlända ungdomar är viktig inför mitt kommande arbete som lärare. Därför var studiens syfte att undersöka muntlig interaktion i undervisning i svenska som andraspråk (sva) på språkintroduktionsprogrammet (SI). LÄS MER

  4. 4. "När vi fick bygga ett vattentorn själva, förstod jag hur det fungerade" : Elevers förståelse för tekniska system stärks genom praktiskt arbete i grupp.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Linnea Håkansson; Kristin Nilsson; [2022]
    Nyckelord :The subject of technology; technical systems; water tower; oral interaction; zone of proximal development ZPD .; Tekniska system; praktiskt arbete; vattentorn; muntlig interaktion; proximal utveckling.;

    Sammanfattning : According to The Swedish Schools Inspectorate’s (2014) quality review, technology subject is all too often characterized by practical work that does not illustrate the theory. In this study, the theory is used to describe the practical work in technology teaching. LÄS MER

  5. 5. Sjuköterskors erfarenheter av munhälsa hos äldre personer : En systematisk litteraturstudie

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Susanne Nilsson; Rhayssa Porto Jaskulski; [2022]
    Nyckelord :elderly; nursing; oral health; registered nurses; munhälsa; omvårdnad; sjuksköterskor; äldre personer;

    Sammanfattning : Bakgrund: Munhälsan har betydelse för den allmänna hälsan och välbefinnandet. Munhälsoproblem ökar ofta med stigande ålder, men trots att detta nedprioriteras munvården i omvårdnaden av äldre personer. Nedsatt kognition och funktionsförmåga försämrar äldre personers möjlighet att självständigt sköta sin munhälsa. LÄS MER