Sökning: "ordaccenter"
Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade ordet ordaccenter.
1. Produktion och perception av ordaccenter hos enspråkiga och flerspråkiga barn
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiSammanfattning : Föreliggande studies syfte var att undersöka produktion och perception av ordaccenter hos enspråkiga respektive simultant flerspråkiga barn samt undersöka om det fanns någon skillnad mellan språkgrupperna avseende produktion- och perceptionsförmågan gällande ordaccenter. Deltagarna var 6-7 år gamla med typisk språkutveckling och god hörsel samt var bofasta i Göteborgsområdet sedan 3 års ålder eller tidigare. LÄS MER
2. Vad var det du SA? Vad var det DU sa? : En kvantitativ perceptionsstudie om uppfattningen av skånsk satsbetoning hos personer med svenska som andraspråk
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : I denna kvantitativa studie undersöktes om personer med svenska som andraspråk hade svårare att uppfatta skånsk satsbetoning än personer med svenska som förstaspråk. Hypotesen var att det är särskilt svårt att uppfatta satsbetoningen när det följer ett annat ord efter ett starkt betonat ord inom samma yttrande. LÄS MER
3. De dansande stégen mot svenskan : En kvantitativ studie om hur dans på fritiden samverkar med andraspråkstalares uttal av svenska tonala ordaccenter
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att undersöka om dans på fritiden korrelerade med andraspråkselevers uttal av svenska ordaccenter. För att besvara frågeställningen valdes en kvantitativ studie i form av enkätundersökning och språkfärdighetstest. LÄS MER
4. Svenska studenters uppfattningar av tonerna i kinesiska tvåstaviga ord
Master-uppsats, Stockholms universitet/Centrum för tvåspråkighetsforskningSammanfattning : Studenter med ett icke-tonspråk som modersmål brukar ha svårigheter att lära sig de kinesiskatonerna när de börjar sina studier. Å ena sidan brukar kursböckerna på denna nivån användabara enstaviga ord och det har ansetts vara god pedagogik att läraren visar tonkonturerna medsina händer. LÄS MER
5. Utveckling av prosodisk förmåga och fonologiskt arbetsminne hos svenska barn med cochleaimplantat : En två-års uppföljning
Magister-uppsats, Institutionen för klinisk och experimentell medicinSammanfattning : Cochleaimplantat (CI) är ett elektroniskt hjälpmedel som hjälper barn som föds döva eller med grav hörselnedsättning till förmåga att höra och därmed uppfatta talat språk och att utveckla eget tal. Tidigare studier har visat att barn med CI uppvisar en något nedsatt prosodisk förmåga och begränsat fonologiskt arbetsminne varför dessa aspekter var intressanta att undersöka utifrån ett utvecklingsperspektiv. LÄS MER