Sökning: "ordavkodning"
Visar resultat 1 - 5 av 83 uppsatser innehållade ordet ordavkodning.
1. Inferensläsförmåga och strategiorienterad undervisning för andraspråkselever : En litteraturstudie
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Att ha en god läsförståelse är en grundläggande förutsättning för att klara sig i dagens kommunikationssamhälle. Idag ser man att svenska som andraspråkselever i allt större utsträckning inte klarar godkänd nivå i läsförståelse på de nationella proven i grundskolan och på gymnasiet. LÄS MER
2. Fonologisk medvetenhet och ordavkodning hos svensktalande vuxna
Magister-uppsats, Uppsala universitet/LogopediSammanfattning : Formell bedömning av fonologisk medvetenhet samt avkodning av ord och nonsensord är nödvändigt för korrekt diagnostik av läs- och skrivsvårigheter. Normer för vuxna saknas dock för svenska test som används för att pröva dessa förmågor. LÄS MER
3. Ordavkodningsförmåga hos svenska gymnasieelever : Referensvärden för bedömning med Vilket är rätt och Vilket låter rätt
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/LogopediSammanfattning : Bakgrund Ordavkodningstestning ingår som en viktig del i testbatteriet för läs- och skrivutredningar. Vilket är rätt och Vilket låter rätt är ett tvådelat ordavkodningstest som möjliggör en snabb överblick över individers grundläggande avkodningsförmåga och som kan användas både individuellt och i grupp. LÄS MER
4. Samarbete mellan lärarprofessioner för att eleverna ska nå målen : Lärandemiljö och tidiga insatser
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med studien var att öka kunskapen om hur speciallärare och lärare beskriver att de samarbetar gällande de elever som bedöms vara i svårigheter och därmed riskerar att inte nå kunskapsmålen i årskurs tre i ämnet svenska. Studien är relevant eftersom det finns behov av mer kunskap om professioners samarbete, proaktivt arbetssätt, god lärandemiljö och tidiga insatser för läs- och skrivinlärning. LÄS MER
5. Kan lästräningsmetoden Korrekt läsning utveckla läsförmågan hos elever som uppvisar lässvårigheter? : En interventionsstudie
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Abstrakt Studiens syfte var att undersöka om lästräningsmetoden Korrekt läsning (Fouganthine & Jacobson in print) kunde utveckla läsförmågan hos elever i årskurs 2 som uppvisade lässvårigheter. Vi genomförde vår intervention med sex elever för att se om elevernas resultat gällande ordigenkänning och läsflyt kunde främjas med hjälp av en period av intensiv och strukturerad träning med lästräningsmetoden. LÄS MER