Sökning: "ordbilder"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade ordet ordbilder.

  1. 1. Towards word alignment and dataset creation for shorthand documents and transcripts

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Elisabeth Ryan; [2021]
    Nyckelord :word alignment; cnn; machine learning; short hand; word classification; feature extraction; image analysis; word analysis; handwritten; handwritten text; transcription; convolutional neural network; ordalignment; cnn; maskininlärning; stenografi; klassifikation; ordklassifikation; bildanalys; ordanalys; handskrift; handskriven text; transkription; neurala nätverk;

    Sammanfattning : Analysing handwritten texts and creating labelled data sets can facilitate novel research on languages and advanced computerized analysis of authors works. However, few handwritten works have word wise labelling or data sets associated with them. LÄS MER

  2. 2. "Symboler i en ordlös serienovell. Eric Drookers "Home" utifrån ett semiotiskt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Stella Lövgren; [2019]
    Nyckelord :comics; semiotics; wordless; novel;

    Sammanfattning : Uppsatsen behandlar den ordlösa grafiska novellen Home av Eric Drooker, en tecknad serienovell på 42 sidor där Drooker använder sig av specifika visuella medel för att kommunicera. Syftet med uppsatsen är att undersöka hur en berättelse kan formuleras med bildspråk där olika symboler hjälper läsaren att förstå innehållet. LÄS MER

  3. 3. "Vi gör vad vi kan för dem när de är i skolan" : En studie om hur lärare i grundskolans tidigare år kan arbeta aktivt med att förebygga lässvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Jennie Sundberg; [2018]
    Nyckelord :reading disabilities; preventions; primary school; literacy; early signs; lässvårigheter; förebygga; lågstadium; literacy; tidiga tecken;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to investigate how active teachers in grades k–3 can work actively to prevent reading difficulties. The purpose is also to investigate what early signs teachers can be observant of in terms of early reading learning associated with reading difficulties. LÄS MER

  4. 4. Olika sätt att lära-olika sätt att undervisa : En studie om undervisning av elever som har intellektuell funktionsnedsättning och Autism spectrum disorder

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Therese Ottersten; [2017]
    Nyckelord :Special classes in Elementary school; intellectual disabilities; autism; teaching; reading; digital tools; Grundsärskola; intellektuell funktionsnedsättning; autism; undervisning; läsning; digitala verktyg;

    Sammanfattning :   Syftet med den här studien är att undersöka hur några lärare kan arbeta med att utveckla undervisningen i grundsärskolan för att ge eleverna möjligheter att utvecklas i läsning. För att ta reda på det har jag genomfört en Learning study. Jag har sedan analyserat resultatet med hjälp av Variationsteori. LÄS MER

  5. 5. Språk och kommunikationsarbete i särskolan med fokus på barn med Downs syndrom : fem lärares upplevelser och tankar

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Maria Öhman; [2016]
    Nyckelord :Arbetssätt; Downs syndrom; språk och kommunikation; språkutveckling; särskola;

    Sammanfattning : Språk och kommunikation genomsyrar skolans alla ämnen och barn med funktionsnedsättningen Downs syndrom associseras med särskilda svårigheter inom språk och kommunikation vilket utifrån ett skolperspektiv medför att det finns ett stort behov av att utöka vår kunskap inom skolans verksamheter kring vilka faktorer som påverkar denna grupp av barn i positiv riktning i språk och kommunikationsarbetet. Undersökningens syfte har varit att belysa hur speciallärare med specialisering utvecklingsstörning och specialpedagoger upplever språk och kommunikationsarbetet kring barn med Downs syndrom. LÄS MER