Sökning: "ordföljd andraspråksinlärare"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden ordföljd andraspråksinlärare.

  1. 1. Inlärning av inversion och placering av negationen i inlärarspråk : En studie av svenskans ordföljdsinlärning vid topikalisering och placering av negationen hos vuxna andraspråksinlärare

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråk

    Författare :Nesrin Sjögren; [2018]
    Nyckelord :inversion; satsadverbialet inte; huvudsatser; bisatser;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur vuxna andraspråksinlärare hanterar svenskans omvända ordföljd eller inversion i påstående satser i skriftligt språk och att ta reda på hur de hanterar varierande placering av negationen i huvudsatser och bisatser. I undersökningen har tio skriftliga texter analyserats, samtliga skrivna av tio vuxna andraspråksinlärare i svenska som andraspråk 1. LÄS MER

  2. 2. Finns det ett samband mellan andel topikaliseringar i elevtexter och betyg? : En kvantitativ textlingvistisk undersökning av nationella provtexter från grundskolans årskurs 9

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Polina Klisjina; [2017]
    Nyckelord :svenska som andra språk; inverterad ordföljd; topikaliseringar; nationella prov;

    Sammanfattning : Inverterad ordföljd i svenskan upplevs ofta som svår och kan ta lång tid att lära sig för andraspråksinlärare. Problem med ordföljden kan påverka inlärares tal och texter negativt och orsaka missförstånd i kommunikationen. LÄS MER

  3. 3. Ordföljdsproblematik hos andraspråksinlärare : Inlärarnas transferering av modersmålets ordföljd till svenskan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Catarina Olsson; Nicoleta Radoi; [2017]
    Nyckelord :andraspråk; inlärartext; ordföljd; platshållartvång; processbarhetsteori; satsgrammatik; språk; svenska som andraspråk; transfer; transferering;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att granska på vilket sätt ordföljdsregler i modersmålet påverkar inlärningen av ordföljden i svenskan, med tanken på att svenska representerar inlärarnas andra språk. Ytterligare ett syfte med vår studie är att undersöka om olika fel skiljer sig mellan inlärare med olika modersmål med utgångspunkt i ordföljdsproblematiken. LÄS MER

  4. 4. Syntaktisk struktur i svenskt teckenspråk hos hörande andraspråksinlärare : – En analys av ordföljd, bisatser och användning av verb

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för lingvistik

    Författare :Moa Gärdenfors; [2017]
    Nyckelord :Andraspråksinlärning; L2-inlärare; syntaktisk struktur; ordföljdsutveckling; bisatsutveckling; svenskt teckenspråk;

    Sammanfattning : I den här studien har den syntaktiska strukturen hos två grupper L2-inlärare med olika teckenspråkskunskaper undersökts. Deras resultat har jämförts med en kontrollgrupp döva förstamålstalare. LÄS MER

  5. 5. Ordföljdsproblematik i inlärarsvenska : En komparativ analys

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Viola Caselunghe; [2016]
    Nyckelord :huvudsatsordföljd; bisatsordföljd; ordföljdsproblematik; andraspråksinlärare;

    Sammanfattning : I denna uppsats har svenskans ordföljd, och dess problematik för inlärare, i huvudsats och bisats i påståendesats samt huvudsats och bisats i direkta frågesatser undersökts och jämförts utifrån texter från två olika grupper som lärt sig svenska vid två skilda institutioner. Mer specifikt har felplacering av subjekt, verb och satsadverbial samt avsaknad av subjekt, verb och bisatsinledare studerats. LÄS MER