Sökning: "ordförråd och läsglädje"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden ordförråd och läsglädje.

  1. 1. Lågstadielärares perspektiv på högläsningsaktiviteter : En intervjustudie om lärares didaktiska utgångspunkter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Jessie Nilsson; Hanna Sörberg; Emma Sjöstrand; [2023]
    Nyckelord :högläsningsaktivitet; lärare; lågstadieelever; didaktiska modeller;

    Sammanfattning : Föreliggande kvalitativa intervjustudie syftar till att undersöka lärares didaktiska utgångspunkter vid högläsningsaktiviteter i förskoleklass, årskurs ett, två och tre (F-3). För att ta reda på lärares didaktiska utgångspunkter utgår studien från frågeställningarna vilka didaktiska val ligger till grund för lärares högläsningsaktiviteter och på vilka sätt genomför lärare högläsningsaktiviteter. LÄS MER

  2. 2. Högläsning –en social process med sikte mot läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Elin Eriksson; Sara Sättermann; [2021]
    Nyckelord :Högläsning; läsförståelse; läsförståelsestrategier; föreställningsvärldar; samtal; reflektion; ordförråd och läsglädje;

    Sammanfattning : Högläsning används i stor utsträckning inom skolan i Sverige. Vår studie består av attundersöka om och hur lärare använder högläsning av skönlitteratur med sikte motläsförståelse. LÄS MER

  3. 3. ”De har ju mycket att säga när de får komma med saker själva” : En kvalitativ studie om lärares erfarenheter av högläsning och samtal i syfte att stimulera elevers läs- och språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Maria Wahlgren; [2021]
    Nyckelord :Högläsning; språkutveckling; sociokulturellt perspektiv; samtal; read aloud;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilken erfarenhet verksamma lärare i årskurs F-3 har av högläsning inför klassen i svenskämnet för att stimulera elevernas läs- och språkutveckling. Via semistrukturerade intervjuer valde jag att söka svar på vad lärare säger sig ha för didaktiska syften med sin högläsning samt hur de använder sig av samtal i anslutning till högläsningen. LÄS MER

  4. 4. Den engelska läsningens roll vid språkinlärning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Fannie Thomasson; Anna Nielsen; [2015]
    Nyckelord :develop vocabulary; ESL; literature; reading; struggling students;

    Sammanfattning : I denna litteraturstudie undersöks litteraturens roll vid språkinlärning. Studien fokuserar på hur den skönlitterära läsningen inom engelskinlärning bidrar till ett utvecklat och tryggt ordförråd i de tidiga skolåren. LÄS MER