Sökning: "ordförståelse i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden ordförståelse i förskolan.

  1. 1. Musikundervisning i förskolan : Förskollärares uppfattningar om musikundervisningens betydelse för språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Marina Vedin; Rasmus Vilhelmsson Johansson; [2022]
    Nyckelord :kvalitativ forskning; musik i förskolan; sociokulturella teorin; språkutveckling.;

    Sammanfattning : Musikundervisning minskas i förskolan trots att tidigare forskning påvisar att musikundervisning är effektiv och utvecklande för barnen. Osäkerheten bland förskollärare genererar inte till att musikundervisning kommer öka inom förskolan. LÄS MER

  2. 2. Läs för mig : En studie om förskolepersonalens uppfattning om högläsning som arbetssätt för att stödja barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Linus Gulstad; Marvin Wafer; [2022]
    Nyckelord :Barns språkutveckling; Högläsning; Ordförråd; Ordförståelse; Boksamtal; Miljö;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka förskolepersonalens uppfattningar med att stimulera barns språkutveckling genom högläsning ur ett sociokulturellt perspektiv. Studiens syfte är att undersöka förskolepersonalens uppfattningar om att stimulera barns språkutveckling genom högläsning. LÄS MER

  3. 3. Ska vi läsa en bok? : En skildring av hur några förskollärare talar om bokläsningens syfte och funktion i verksamheten och för barnen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Annicka Millberg; [2017]
    Nyckelord :Barnlitteratur; högläsning; pedagogik; förskollärares förhållningssätt; förskola;

    Sammanfattning : Abstrakt Preschool teachers purpose, perceptions and attitudes on reading children´s books aloud in preschool.   Studien syftar till att belysa hur  några förskollärare talar om bokläsningens syfte och funktion i förskolans pedagogiska verksamhet. Frågeställningar kring förskollärares förhållningssätt till bokläsning fokuseras. LÄS MER

  4. 4. Språkutveckling, gemenskap och glädje genom musik : En studie om musikpedagogikens betydelse i flerspråkiga barngrupper och för barns språkliga utveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Åsa Lindh; Camilla Hjamarsson-Fredriksson; [2017]
    Nyckelord :musikpedagogik; musik i förskolan; språkutveckling; andraspråksutveckling; flerspråkiga barngrupper; pedagogiskt redskap;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att bidra med kunskap om musikpedagogiskt arbete i förskolan. Specifikt fokus riktas mot förskollärares arbete med flerspråkiga barns språkutveckling. LÄS MER

  5. 5. Bilderböcker i förskolan : En studie om hur förskollärare talar om bilderböcker och hur de kan bidra till barns utveckling och lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Johanna Johansson; Josefin Johansson; [2016]
    Nyckelord :Bilderböcker; genus; mångfald; konflikthantering; samspel; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur pedagoger i förskolan talar om användandet av bilderböcker och de budskap bild och text förmedlar till barn. Studien baseras på frågeställningarna: På vilket sätt anser förskollärare att bilderböcker bidrar till barns utveckling och lärande? Hur talar förskollärare om genus och mångfald i bilderböcker? Hur anser förskollärare att bilderböcker kan vara ett stöd i relationer i barngruppen? Den kvalitativa metod som användes för att besvara frågeställningarna bestod av enskilda intervjuer med sex förskollärare från tre kommunala förskolor. LÄS MER