Sökning: "ordinarie undervisning"

Visar resultat 16 - 20 av 353 uppsatser innehållade orden ordinarie undervisning.

  1. 16. Modersmålets betydelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Ghassan Al Hamlawi; [2023]
    Nyckelord :elev; identitet; lärare; modersmål; SVA;

    Sammanfattning : De senaste sju åren har vi haft extra stor invandring av människor från andra länder. Det har satt mer press på skolor och lärare för att hantera undervisning för flerspråkiga elever, både vuxna, ungdomar och barn. LÄS MER

  2. 17. Vem eller vad ska anpassas i skolan? : En jämförande textanalys av 188 extra anpassningarfrån två svenska skolor.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Åsa Eriksson; Lena Fernlund; [2023]
    Nyckelord :Extra anpassningar; inkluderande undervisning; stödsystem; stödåtgärder; specialpedagogik och tankestilar.;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att bidra med kunskap om extra anpassningar i grundskolan. Mer specifikt handlar syftet om vad som dokumenteras i extra anpassningar, synliggöra de åtgärder som finns samt vilket specialpedagogiskt perspektiv som gör sig gällande i elevdokumentationen. LÄS MER

  3. 18. Att undervisa elever med hörselnedsättning : En fenomenografisk studie om lärares erfarenheter och uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jenny Andersson; [2023]
    Nyckelord :Hörselnedsättning; inkludering; erfarenheter; uppfattningar; intervju; fenomenografi;

    Sammanfattning : Majoriteten av de elever som har hörselnedsättning går i dag inkluderade i ordinarie undervisning i vanliga klasser. Enligt skollagen har dessa elever rätt till likvärdig utbildning och anpassningar ska göras inom ramen för den ordinarie utbildningen. LÄS MER

  4. 19. Rörelsepauser i klassrummet : En undersökning om hur aktiva klassrum påverkarelever i mellanstadiet.

    M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Shan Jarl Fjellgren; Hannah Ralsgård; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Studiens syfte är att undersöka vad mellanstadieelever anser om rörelsepauser i ordinarieundervisning, samt hur de ser på lärandet i relation till rörelsepauser. - Vilken attityd har elever till rörelsepauser i ordinarie undervisning? - Hur självskattar elever effekten av rörelsepauser? - Hur självskattar elever att rörelsepauser påverkar deras lärande och hälsa? Metod En enkätstudie har genomförts på en skola i Stockholm där enkätens frågor har varit koppladetill studiens frågeställningar. LÄS MER

  5. 20. Utomhuspedagogik- : En studie om förskolans lärmiljöer vid utevistelse

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Corina Stringfors Altamirano; Karina Liedberg; [2023]
    Nyckelord :Outdoorlearning; Utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa intervjustudiens syfte är att beskriva och analysera hur utomhuspedagogik påverkar förskolans lärmiljöer samt hur barn berörs av att vistas i en naturmiljö. Det diskuteras    också vad pedagoger gör samt de prioriteringar som blir en följd av att möjliggöra en inkluderande verksamhet och undervisning som passar alla barn. LÄS MER