Sökning: "ordinlärning"
Visar resultat 11 - 15 av 133 uppsatser innehållade ordet ordinlärning.
11. Medvetenhet om ord : En studie om undervisning av ord och begrepp för elever med språkstörning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Wiberg Storkamp, Annika (2022). Medvetenhet om ord- En studie om undervisning av ord och begrepp för elever med språkstörning. Speciallärarprogrammet inriktning grav språkstörning, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER
12. Glosor som metod för ordinlärning i ämnet engelska i åk 4-9
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudierSammanfattning : Learning a new language comprises learning new words. Swedish students study English as a foreign language and as a compulsory subject in school from the first year to year nine. Swedish students also need to pass English to get admitted to upper-secondary school. LÄS MER
13. Robust ordförrådsundervisning : -en interventionsstudie i ämnet SO på mellanstadiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudierSammanfattning : The aim of the study was to investigate the effect of robust vocabulary instruction in classroom teaching on the student´s knowledge of word meaning and comprehension of textbook texts. The following two questions were in focus: What effect does a robust vocabulary instruction, applied in regular classroom teaching, have on students' knowledge of the meanings of words, especially students with weak vocabulary? What effect does a robust vocabulary instruction, applied in regular classroom teaching, have on students' reading comprehension of factual texts in the subject social sciences especially students with weak vocabulary? An intervention was carried out in which 27 students in grade 4 and 5 took part. LÄS MER
14. Ordförrådsutvecklande undervisning i klassrummet - för alla elever? : En interventionsstudie i årskurs 2
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudierSammanfattning : The aim of this intervention study was to examine the effect of Robust Vocabulary Instruction in a Swedish second grade regular classroom setting, to evaluate to which degree a rich vocabulary instruction is beneficial for all students’ vocabulary growth. Sophisticated target-words (tier 2 words) from a children’s book read aloud, were instructed to 24 children in the experimental class, whereas 20 children in the comparison class heard the same story but received no instruction. LÄS MER
15. Att lära sig att lära in
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för svenska, danska och isländska, tolkning i offentlig sektor och översättningSammanfattning : Sammanfattning Syftet med denna uppsats är att undersöka hur inlärningsstrategier används av sfi-elever och huruvida strategierna skiljer sig åt mellan grupper med olika studiebakgrund. Data samlades in med en kvantitativ enkät som syftade till att elever på sfi gav deras syn på olika påståenden kring sin egen inlärning och hur troligt det är att de skulle använda sig av vissa strategier. LÄS MER