Sökning: "ordinlärningsstrategier"

Visar resultat 6 - 10 av 13 uppsatser innehållade ordet ordinlärningsstrategier.

  1. 6. Ordinlärning med 15 verb i fokus. Effekten av att skapa egen ordbok på ordinlärning hos vuxna inlärare av svenska som andraspråk

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Vesna Bušić; [2018-02-13]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; andraspråksinlärning; ordinlärningsstrategier; partikelverb; fast sammansatta verb; löst sammansatta verb; kollokationer; idiom;

    Sammanfattning : I fokus för denna studie står femton av svenskans allra vanligaste verb: dra, falla, föra, ge, gå, göra, hålla, komma, känna, lägga, slå, stå, ställa, sätta, ta (Enström, 2003) och deras förekomst i form av fast sammansatta verb, löst sammansatta verb, kollokationer samt idiom i uppsatser skrivna av två grupper internationella studenter som läser svenska som andraspråk. Den första gruppen (grupp 1) har under fem veckor använt sig av en specifik ordinlärningsstrategi (keeping vocabulary notebooks) som innebär att de har skapat/skrivit egna ordböcker innehållande dessa verbfraser. LÄS MER

  2. 7. Ordinlärning och inlärningsstrategier i några undervisningsgrupper på SFI kurs C och i några läromedel för SFI kurs C

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Therese Mouchard; [2017-09-22]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; SFI; läromedel; ordinlärning; inlärningsstrategier;

    Sammanfattning : Undersökningen i denna uppsats behandlar ordinlärning och strategier för detta inom några undervisningsgrupper på SFI kurs C och i några läromedel inom SFI för kurs C. Då ett rikt ordförråd är av stor vikt för en andraspråksinlärare så ställer jag mig därför här frågan om hur ordinlärning kan gå till i undervisningen för SFI kurs C och huruvida läromedlen för SFI kurs C tar upp detta i läroböcker. LÄS MER

  3. 8. Påverkan av vuxna inlärares ordinlärningsstrategier vid ordinlärningen i svenska som andraspråk

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Saadat Karimi; [2016]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; ordinlärning; inlärningsstrategier;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen handlar om ordinlärningen i svenska som andraspråk hos vuxna studerande på Vård-och omsorgscollege. Undersökningens fokus ligger på inlärningen av fackord, ämnesrelaterade ord och förkortningar samt påverkan av inlärares ordinlärningsstrategier. LÄS MER

  4. 9. Ordinlärningsstrategier hos vuxna andraspråksinlärare av svenska.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV); Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Andreea Vladut; [2015]
    Nyckelord :inlärningsstrategier; svenska som andraspråk; vuxna elever; påverkande faktorer; utbildning; motivation; antal språk.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka vuxna elevers inlärningsstrategier vidandraspråksinlärning. En kvantitativ undersökning genomfördes som baserades påenkäter i pappersform vilka delades ut till eleverna. LÄS MER

  5. 10. Ordinlärningsstrategier - En kvalitativ studie i engelska

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Marianne Öggesjö; Carina Magnusson; [2014-03-31]
    Nyckelord :Ordinlärningsstrategier; engelska; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet var att undersöka vilka ordinlärningsstrategier elever använder sig av i engelska som främmande språk och svenska som andraspråk. Som utgångspunkt till vår studie hade vi följande frågeställningar: • Vilka inlärningsstrategier säger elever att de använder sig av i engelska och svenska som andraspråk när de lär sig nya ord? • Hur gör de för att komma ihåg ord? • Är vissa ord lättare än andra att lära sig? • Var lär de sig bäst? • Vilka likheter och skillnader framkommer mellan inlärningsstrategier i engelska och svenska som andraspråk? Teori: Den teoretiska ramen utgick från ett sociokulturellt perspektiv, då Vi bland annat beskrev två språkpedagogers inlärningshypoteser, Krashen och Vygotskij. LÄS MER