Sökning: "ordklassfördelning"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet ordklassfördelning.

  1. 1. Kvinnligt och manligt i genombrottslitteraturen : En korpusstudie av representationen av kön i romandialog 1830–1930

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Emma Aronsson; [2023]
    Nyckelord :Det moderna genombrottet; författarkön; könsroller; romandialog.;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att öka förståelsen för hur könsroller representeras i dialogerna i romaner kring det moderna genombrottet. Materialet utgörs av korpusar baserade på tolv romaner utgivna mellan 1830 och 1930, sex skrivna av kvinnliga författare och sex av manliga. LÄS MER

  2. 2. Automatisk bedömning av SFI-texter : Korpusbyggnad och analys av texter från slutprov i SFI D

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Catarina Lindberg Rios; [2020]
    Nyckelord :korpusbyggnad; kvantitativ textanalys; swegram; automatisk bedömning; SFI;

    Sammanfattning : Bedömning av skrivna elevtexter är en komplicerad och tidskrävande process som lärare ägnar en avsevärd tid åt. I denna undersökning studeras om automatisk bedömning med hjälp av analysverktyget Swegram kan ge stöd i bedömningen av elevtexter. LÄS MER

  3. 3. Tja … vad ska vi välja – penna eller tangentbord? : En jämförande studie av årskurs 6-elever när de skriver berättande texter för hand eller på dator

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Svenska språket och genusvetenskap

    Författare :Kristina Svenungsson; Åsa Tyni; [2020]
    Nyckelord :pupil text; narrative text; textual analysis; handwriting; writing education; primary school; secondary school; digitala verktyg; iPad; skriva för hand; skrivundervisning; berättande text; elevtexter; textanalys; kvantitativ textanalys; mellanstadiet; mellanåren; Swegram;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate whether there are differences between students' narrative texts written by hand or with an iPad (with keyboard). This comparative study analyzes 54 narrative texts written by students in grade 6. LÄS MER

  4. 4. Meningen med grammatik.

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Cheryl Gilenmyr; Charlie J. Kihl; [2016]
    Nyckelord :Grammatik; betyg; ordklassfördelning; stilistik; genre; textanalys;

    Sammanfattning : Denna undersökning är en kvantitativ analys av elevtexters ordklassfördelning och ordklassers semantiska egenskaper.Det här arbetet ämnar undersöka eventuella samband mellan fördelningen av ordklasser och deras semantiska egenskaper i elevtexter av berättande karaktär och de olika betyg som de givna texterna erhåller. LÄS MER

  5. 5. Läsbarhetsalgoritmer : En utvärdering av möjligheten att bygga ut LIX-algoritmen

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för datavetenskap och kommunikation (CSC)

    Författare :Annica Alstermark; SANDRA GROSZ; [2014]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Läsbarhet handlar om hur begriplig en text är och är ett område som har studerats under väldigt många år. I denna studie utvärderas möjligheten att bygga ut den existerande läsbarhetsalgoritmen LIX med syftet att konstruera en algoritm som gör en mer exakt bedömning. LÄS MER