Sökning: "ordkort"

Hittade 4 uppsatser innehållade ordet ordkort.

  1. 1. Barn i riskzon. Tidiga tecken på läs och skrivsvårigheter/dyslexi i förskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Agneta Svensson; [2015-10-12]
    Nyckelord :tidiga tecken; läs och skrivsvårigheter dyslexi; förskolan; skriftspråk; förebyggande åtgärder;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens ena syfte är att studera och försöka förstå, hur förskollärarna i förskolan tän-ker om och vad de uppfattar vara tidiga tecken på läs och skrivsvårigheter/dyslexi i förskolan. Studiens andra syfte är att studera förskollärarnas tankar, om deras innebörder i ett förebyg-gande arbetssätt i barns språkutveckling, för att kunna stärka självförtroendet hos de barn som befinner sig i riskzonen för läs- och skrivsvårigheter/dyslexi. LÄS MER

  2. 2. Högläsning, rim, ramsor, gestaltning, ordkort och skrivande : Lärarinitierade litteracitetspraktiker i enspråkiga och flerspråkiga förskolor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Jennie Eklöf; Sofia Andersson; [2013]
    Nyckelord :Literacy; emergent literacy; children; preschool teacher; preschool; monolingual; multilingual; Litteracitet; emergent literacy; barn; förskollärare; förskola; enspråkiga; flerspråkiga;

    Sammanfattning : This thesis is based on a qualitative study on four different preschools in Sweden of which two are monolingual and two are multilingual. The purpose has been to study and compare literacy practices initiated by preschool teachers in mono- and multilingual preschools to examine how the preschool teachers themselves discuss on this topic. LÄS MER

  3. 3. Pedagogers tankar kring barns språkutveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Therese Bergman; Therese Jönsson; [2008]
    Nyckelord :språkutveckling; språk; modersmål; kommunikation; pedagoger; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : För att utveckla barns språk är det viktigt att förskolläraren har en nära kontakt med barnen och får dem att känna sig sedda och förstådda. Barn utvecklar sitt språk genom att vara tillsammans med engagerade vuxna och andra barn som lyssnar och samtalar med dem. LÄS MER

  4. 4. Jag kan läsa! - läsinlärningssätt i förskolan

    Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildning

    Författare :Cecilia Almtjärn; Susanna Jönsson; [2005]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Lpfö 98 framhåller att barns språkutveckling och intresse för den skriftspråkliga världen ska stimuleras, däremot ges det inga direktiv hur förskolan ska gå tillväga för att uppnå detta uppdrag. Vi har därför valt att titta närmare på tre olika läsinlärningssätt man kan använda sig av i förskolan. LÄS MER