Sökning: "ordkunskap"

Visar resultat 21 - 25 av 68 uppsatser innehållade ordet ordkunskap.

  1. 21. Undervisning om ord i grundskolans moderna språk

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Maria Teresa Torrente Giménez; [2019]
    Nyckelord :moderna språk; undervisningsmetoder; ordförråd; ordinlärning; grundskolan; nybörjare; spanska; tyska;

    Sammanfattning : Framgångsrika undervisningsmodeller för att utveckla ordinlärning är direkt avhängiga av valet av metoder och framförallt hur väl lärarna lyckas anpassa dessa till eleverna. Detta, samt den ständigt pågående debatten angående det traditionella glosförhörets för- och nackdelar fick mig att ägna denna studie åt att penetrera hur ett urval lärare i moderna språk arbetar idag, vad som utmärker respektive metod och vilka faktorer som driver lärarna i en de ena eller andra riktningen. LÄS MER

  2. 22. VISUAL NOVELS OCH ORDKUNSKAP : Användares attityder till Visual Novels med ordinlärning som huvudsyfte.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Arvid Jeppsson; Max Pudas Johansson; [2019]
    Nyckelord :Visual Novel; Ordinlärning; Glosor;

    Sammanfattning : Vårt examensarbete handlar om vad användare har för attityder till en Visual Novel med ordinlärning som huvudsyfte. För att undersöka detta så framställde vi en Visual Novel med ett ordinlärningsmoment från svenska till engelska, där spelaren instrueras att skriva in understrukna ord. LÄS MER

  3. 23. Högläsning i förskolan - Endast vid vilan? : En intervju. och observationsstudie om förskollärarens förhållningssätt till högläsning i relation till den nya läroplanen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Madelene Rejmalm; Maria Gruvman; [2019]
    Nyckelord :Reading aloud; talking about the read; language development; swedish preschool curriculum; vocabularySyftet med den här studien är att synliggöra hur utbildade förskollärare förhåller sig till och arbetar utifrån målet i den senaste läroplanen Lpfö18 angående högläsning och samtal kring det lästa för att utveckla språklig medvetenhet och ordkunskap hos de äldre barnen. Åtta observationer och fyra kvalitativa intervjuer på fyra olika förskolor har genomförts. Studien tar teoretisk utgångspunkt i det sociokulturella perspek-tivet på lärande som beskrivs av Vygotskij. Resultaten visar att förskollärarna har liknande uppfattningar angående högläsning och samtal kring det lästa avseende värdet för barnens utveckling av språklig medvetenhet. Dock har arbetssättet för att nå detta mål varierat bland de olika förskolorna.; Högläsning; samtal om det lästa; språkutveckling; Lpfö18; ordförråd;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to clarify how pedagogues work with the new curriculum goal regarding reading and talking about text content in order to promote children's language development in various ways. Eight observations have been conducted and four qualitative interviews at four different preschools. Based on the socio-cultural perspective. LÄS MER

  4. 24. Högläsning som pedagogiskt verktyg : En litteraturstudie om hur lärare kan använda högläsning samt hur det kan påverka elevernas lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Sara Edenström; Frida Landestorp; [2019]
    Nyckelord :Högläsning; interaktiv läsning; modellering; ordkunskap; läsförståelse; hörförståelse; F-3;

    Sammanfattning : Syftet med denna litteraturstudie är att ta reda på hur lärare kan arbeta med högläsning samt hur det kan påverkaelevernas lärande. Arbetet startade med en sökningsprocess där specifika sökord valdes ut för att hitta relevanta artiklar som en hjälp till att besvara uppsatsens syfte. LÄS MER

  5. 25. Text eller tabell : En studie om implicit och explicit ordinlärning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :John Lindström; [2018]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; ordinlärning; implicit inlärning; explicit inlärning; substantiv;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka vilken inlärningsmetod som ledde till snabbast inlärning av substantiv, explicit eller implicita metoder. Hypotesen var att explicita metoder skulle vara överlägset sett till antalet inlärda substantiv över en begränsad tid. LÄS MER