Sökning: "ordning och reda i klassrummet"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden ordning och reda i klassrummet.

  1. 1. Auktoritet – En nödvändighet

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och design

    Författare :Anton Eberius; [2023-06-08]
    Nyckelord :auktoritet; auktoritär; legitimitet; lärarperspektiv; lärarauktoritet; karisma;

    Sammanfattning : Lärarens roll som auktoritet i klassrummet är något som alltid har varit närvarande, är närvarande och som också kommer att vara närvarande i framtiden. Syftet med studien är att undersöka vad några verksamma legitimerade lärare i ämnet slöjd har för uppfattning om auktoritet som begrepp, hur lärarens roll som auktoritet i klassrummet legitimeras samt om det finns tillfällen där det anses vara legitimt att agera auktoritärt. LÄS MER

  2. 2. Elevers känsla av svårigheter i svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Nils-Petter Hjelm; [2022]
    Nyckelord :Extra anpassningar; grundskola; mellanstadiet; stödstrukturer; svenskämnet;

    Sammanfattning : Syfte med denna studie är att undersöka elevernas upplevelse om svårigheter inom svenskämnet, samt hur anpassningar påverkar eleverna och vilken roll lärarna har i undervisningen. De frågeställningar som behandlas i studien är följande: Vad är det eleverna uppfattar som svårt i svenskämnet? Hur ser eleverna på ett anpassat lektionsinnehåll i svenskämnet och vilka möjligheter ger det dem att utmanas i sin kunskapsutveckling? Vilken roll har den fysiska lärarens närvaro för eleverna i svenskundervisningen? Jag har valt att göra en empirisk studie med kvalitativa metoder i form av observation samt gruppintervjuer. LÄS MER

  3. 3. Vilka betydelser har positiva lärar- och elevrelationer i slöjden utifrån elevreflektioner

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Helena Gustavsson; Josefin Malm; [2022]
    Nyckelord :Trygghet Tydlighet Medmänsklighet;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka om eleverna tycker att en god lärar- /elevrelation kan ha betydelse för arbetet i slöjden. Vi vill också veta hur eleverna tycker att lärarna ska göra för att bäst bygga upp en relation med eleverna. LÄS MER

  4. 4. Ordning och reda i klassrummet, men hur? : En kvalitativ studie av specialpedagogers/speciallärares erfarenheter och tankar kring studiero

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Louise Wictorin; Sara Isberg; [2021]
    Nyckelord :lärande; ledarskap; klassrumsorganisation; inlärningsstöd; samverkan;

    Sammanfattning : Skolans styrdokument beskriver såväl ett demokratiskt uppdrag som ett kunskapsuppdrag. Där finns direktiv gällande elevers rättigheter att nå så långt som möjligt mot de mål som finns beskrivna. I Sverige idag tycks bristen på studiero i klassrummen ofta försvåra detta arbete. LÄS MER

  5. 5. Samspel mellan lärares ledarskap och disciplin

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :amani kasem; [2020]
    Nyckelord :ledarskap; matematiklärare; disciplin; ordning och reda; arbetsro;

    Sammanfattning : Examensarbetet handlar om lärarens ledarskap roll i skapandet av disciplin i klassrummet och hur matematiklärare upplever brist på disciplin och arbetsro i förhållande till lärare i andra ämnen samt hur de agerar och går tillväga i olika situationer. Studien lyfter även fram vilken inverkan brist på disciplin och arbetsro har på elevers lärande, sociala relationer och fostran. LÄS MER