Sökning: "ordningsbetyg"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade ordet ordningsbetyg.

  1. 1. En auktoritär vändning? : Om ämneslärarstudenters böjelse för auktoritarianism i en marknadsstyrd tidsålder

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Oskar Helander; [2018]
    Nyckelord :ämneslärarstudenter; auktoritarianism; rwa; right-wing authoritarianism; demokrati; ålder; genuspedagogik; ordningsbetyg; disciplinära åtgärder; marknadsstyrning;

    Sammanfattning : Föreliggande uppsats är en studie om ämneslärarstudenters potentiella böjelse för auktoritarianism vid ämneslärarprogrammet på Mälardalens högskola i syfte att undersöka hur auktoritarianismen kan te sig i skol- och utbildningssammanhang. En böjelse för auktoritarianism kännetecknas av tre egenskaper: viljan att lyda en auktoritets order, aggressivitet mot de som inte underkastar sig auktoriteten och uppfattningen om att alla ska följa den auktoritära ordningens normer och lagar. LÄS MER

  2. 2. Uppfostran, socialisation eller fostran? : Vilket begrepp använder du?- En historisk policyanalys av begreppet fostran från Lgr62 till Lgr11

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sofie Alanen Mäkinen; Wenke Lindvall; [2015]
    Nyckelord :Fostran; läroplaner; SOU-betänkanden; grundskolan; textanalys;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka termen fostran i läroplaner samt i SOU-betänkande och se hur termen har förändrats över tid från 1960-talet och fram till idag. Därför har följande frågeställningar ställts för att kunna besvara studiens syfte: Hur behandlas termen fostran i ett urval SOU som föregår de tre läroplanerna? Hur framträder termen fostran i Lgr 62 och Lpo94/Lgr11? Samt hur uttrycks och förändras fostransbegreppet, över tid inom den skolpolitiska hanteringen i läroplanerna samt i olika SOU-betänkanden? Denna undrar har uppkommit genom den diskussion som pågått och pågår kring ett eventuellt återinförande av ordningsbetyg i grundskolan. LÄS MER

  3. 3. Med utmärkt beröm godkänd : En komparativ studie i 1900-talets ordningsbetyg i folkskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Alma Joelsson; [2015]
    Nyckelord :ordning; uppförande; flit; betyg; det absoluta betygssystemet; Foucault; den dolda läroplanen; folkskola; uppfostringsanstalt;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis has been to compare the grades regarding conduct, diligence, history and Christianity in Swedish schools in the early 20th century. The purpose has also been to investigate the differences in grades between a regular school and a school for maladjusted boys. LÄS MER

  4. 4. Vitsord, straff eller uppfostran? : Mediedebatten om uppförande- & ordningsbetyg 1953-54

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Hans Gauffin; [2014]
    Nyckelord :Uppförandebetyg; Ordningsbetyg; Mediedebatt; Diskursanalys;

    Sammanfattning : Mitt syfte med uppsatsen är att beskriva och analysera debatten som föregick beslutet att avskaffa vitsord i uppförande- och ordning i avgångs- och examensbetygen 1954. Empirin utgörs av massmediala texter, en materialtyp som inte analyserats i tidigare forskning om efterkrigstidens reformer av uppförande- och ordningsbetygen. LÄS MER

  5. 5. Ska jag vara helt sann i mig själv så skulle jag skita i det! : En kvalitativ studie om politikers och lärares attityder till betyg i ordning och uppförande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Sektionen för Lärarutbildning

    Författare :Albin Martinsson Hartsner; Niklas Larsson; [2013]
    Nyckelord :Skola Ordningsbetyg Ordningsomdöme Ordning Uppförande;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka lärares och politikers attityder kring disciplinär bedömning i skolan, samt hur de ser på ett eventuellt införande av ordningsbetyg. Foucaults teorier om makt och kunskap ligger som utgångspunkt för studien och den undersökningsmetod som använts är semistrukturerade personliga intervjuer. LÄS MER