Sökning: "ordproblem"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet ordproblem.

  1. 1. Läsförståelsens roll i matematik : En kunskapsöversikt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Karin Von Zweigbergk; [2021]
    Nyckelord :Matematik; läsförståelse; problemlösning; ordproblem; läsförståelsestrategi;

    Sammanfattning : Sammanfattning I kunskapsöversikten kommer forskning om läsförståelsens roll i problemlösning undersökas och vilka strategier kopplat till läsförståelse som anges vara gynnsamma för elever för att lösa matematiska problem. Jag kommer även undersöka om flera faktorer påverkar problemlösningsförmågan hos elever. LÄS MER

  2. 2. Läsförståelse som ett redskap i ämnet matematik : En kunskapsöversikt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Meriton Rama; Filip Andrén; [2019]
    Nyckelord :matematik; läsförståelse och ordproblem;

    Sammanfattning : Vad arbetet handlar om och studiens syfte Syftet med denna kunskapsöversikt är att ta reda på vad läsförståelse har för inverkan på problemlösning i ämnet matematik. Det gör vi genom att sammanställa tio vetenskapliga artiklar som vi valt utifrån ett sökresultat på ett forskningsfält. LÄS MER

  3. 3. Olika elever, olika strategier : Läsförståelsens påverkan på problemlösningsförmågan

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Filip Andrén; Meriton Rama; [2019]
    Nyckelord :matematik; läsförståelse och ordproblem;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vilka strategier de undersökta eleverna använder när de löser matematiska problem och om språkförmågan påverkar problemlösningsförmågan. För att genomföra undersökningen har vi använt oss av följande två frågeställningar: - Vilka strategier använder de undersökta eleverna för att lösa matematiska problem? - Finns det någon skillnad i strategianvändning mellan de undersökta eleverna medsvenska som förstaspråk och eleverna med svenska som andraspråk? Utifrån tidigare forskning har vi skapat ett teoretiskt ramverk som beskriver strategianvändning hos elever i problemlösning. LÄS MER