Sökning: "ordvariationsindex"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade ordet ordvariationsindex.

  1. 1. Multimodalitet och textskapande : En kvantitativ studie av multimodala texters påverkan på elevers textskapande.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Jonna Wedegård; [2022]
    Nyckelord :Textskapande; multimodalitet; F-3; kreativitet; bildserie; film;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur multimodala texter påverkar elevers textskapande. Deltagare var elever som går i årskurs 2. En kvantitativ studie genomfördes där eleverna fick skapa två olika texter med hjälp av input från en bildserie respektive en kort tecknad film. LÄS MER

  2. 2. Nivåanpassad läsning –En studie om läsbarhet i ord och bild

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Evelina Borneback; Elisabet Johansson; [2021]
    Nyckelord :Nivåbaserat material; läsebok; läsinlärning; nivågradering; progression; bildläsbarhet; bildanalys;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka om ABC-klubbens nivåbaserade läseböcker kananses ha en språklig progression som är anpassade för lättlästa läseböcker samt hur bildernahar en inverkan på läsbarheten av böckerna. Studien använder sig av både kvalitativ ochkvantitativ analys, då den analyserar progressionen inom nivåböckerna men även de olikanivåböckerna med varandra. LÄS MER

  3. 3. En jämförelse mellan två läroböcker avsedda för årskurs 1

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Gulalah Hoshyar Salam; Sangeeta Kerai; [2021]
    Nyckelord :Text; bild; samband mellan text och bild; läsförståelse och läsintresse;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att jämföra två olika läromedel och hur sambandet mellan texten och bilden i dessa läromedel ser ut. Vidare ville vi se hur läromedlen lämpar sig för årskurs 1. Vår metod bestod av en kvalitativ textanalys samt läsbarhetsanalys. LÄS MER

  4. 4. Automatisk bedömning av SFI-texter : Korpusbyggnad och analys av texter från slutprov i SFI D

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Catarina Lindberg Rios; [2020]
    Nyckelord :korpusbyggnad; kvantitativ textanalys; swegram; automatisk bedömning; SFI;

    Sammanfattning : Bedömning av skrivna elevtexter är en komplicerad och tidskrävande process som lärare ägnar en avsevärd tid åt. I denna undersökning studeras om automatisk bedömning med hjälp av analysverktyget Swegram kan ge stöd i bedömningen av elevtexter. LÄS MER

  5. 5. Vad krävs för ett E? : En jämförande studie över sva-elevers språkliga behärskning utefter kvantitativa textmått.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Mårten Holmström; [2020]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; nationella provet; likvärdig bedömning; gymnasiet; komvux; kvantitativa textmått; kön; textgenre;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker ifall det finns någon skillnad i andraspråkselevers språkliga behärskning beroende på om de studerat på gymnasiet eller komvux. Detta diskuteras i kombination med det varierande undervisningsupplägget mellan de två skolformerna. LÄS MER