Sökning: "organisation kvalitetsarbete"

Visar resultat 1 - 5 av 59 uppsatser innehållade orden organisation kvalitetsarbete.

  1. 1. Har en förändrad organisation gett effekt på förskolans kvalitet? En fallstudie i Trollhättan

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Malin Borssén; [2023-07-04]
    Nyckelord :förskolan; styrning; ledning; ledning och organisation;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur en förändrad skolorganisation påverkat förskolans och skolans kvalitet. Teori: I studien används programteori för att söka efter mekanismer som påverkat förändringen samt teori om praktikarkitektur för att förstå kontexten. LÄS MER

  2. 2. Vikten och avsaknaden av struktureratoch tydligt systematiskt kvalitetsarbete avsamhällsorienterade läromedel i lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Moa Silvborg; [2023]
    Nyckelord :edning; organisation; process; samhällsorienterade läromedel; systematiskt kvalitetsarbete; utvärdering;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att rapportera om hur lärare ser på metoder och processer kringdet systematiska kvalitetsarbetet kring SO-läromedel ser ut på lågstadiet samt hur lärareser på användandet av SO-läromedel inom olika aspekter. Studiens syfte är attundersöka och rapportera om skolor aktivt engagerar sig i detta arbete och hur detgenomförs av ledare och lärare, även om rektorn har ansvar för att kvalitetssäkraläromedlet eftersom det enligt Skolverket är den person som har huvudansvaret. LÄS MER

  3. 3. Analysarbetet vid skolors systematiska kvalitetsuppföljning : En studie om lärarens och rektorns arbetsprocess och förutsättningar kring skolans systematiska kvalitetsarbete

    Magister-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Sezin Imamovic; [2023]
    Nyckelord :Analys; systematiskt kvalitetsarbete; systemteori; rektor; lärare; samverkan; förutsättningar;

    Sammanfattning : Analysdelen i skolans kvalitetsutvecklingsarbete är en komplex process som ofta upplevs för akademiskt eller teoretiskt för många rektorer och lärare. I den här studien undersöks processen med analysarbetet och hur detta arbete organiseras mellan lärare och rektorer. LÄS MER

  4. 4. Är rektor utbildad och kompetent? En undersökning om rektors kunskap och kompetens

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Ulrika Holm; [2023]
    Nyckelord :rektor; kunskap; kompetens; rektorsutbildning; rektorsprogram;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att förstå vilka kunskaper och kompetenser rektors närmsta chef (verksamhetschef) anser att rektor behöver i sin yrkesutövning och var, på vilka arenor, dessa kommer till användning. Syftet är även att få en djupare förståelse för hur verksamhetschefers bild av rektorers kompetens relaterar till rektorsprogrammets uttryckta förväntan på rektorers kompetens efter genomförd utbildning. LÄS MER

  5. 5. Vem är aktör i skolans kvalitetsarbete? : En kvalitativ studie av lärares erfarenheter om grundskolans systematiska kvalitetsarbete.

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anna-Karin Ingwersen; [2023]
    Nyckelord :hermeneutik; didaktik; kvalitativ intervju; lärare; grundskolan; systematiskt kvalitetsarbete; transformeringsarena; realiseringsarena;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om lärares erfarenheter om grundskolans systematiska kvalitetsarbete. Empiri har samlats in genom sju semistrukturerade kvalitativa intervjuer som tolkats och analyserats genom en hermeneutisk metodansats. LÄS MER