Sökning: "organisationer platt och hierarkisk"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden organisationer platt och hierarkisk.

  1. 1. Organisationskultur och arbetstillfredsställelse : En kvalitativ studie kring kulturella komponenters betydelse för arbetstillfredsställelsen

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :André Vizconde Rojas; Wilma Alvåg; [2024]
    Nyckelord :Arbetstillfredsställelse; Organisationskultur; Företagskultur; The Cultural Web;

    Sammanfattning : Att säkerställa att de anställda är tillfredsställda med arbetsplatsen är viktigt för framgången av en organisation och organisationskulturen är, enligt tidigare forskning, ett verktyg som kan främja arbetstillfredsställelse. Inga tidigare studier har dock påträffats, som studerar just vilka komponenter av organisationskulturen som är av störst betydelse för arbetstillfredsställelsen, vilket var syftet med denna studie. LÄS MER

  2. 2. Platt eller hierarkisk? : en jämförande studie mellan olika förskoleorganisationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Elin Hjelm; [2017]
    Nyckelord :Organization; Flat Organization; Hierarchical Organization; Communication; Decision Making; Affiliation; Trust; Organisation; platt organisation; hierarkisk organisation; kommunikation; beslutsfattande; tillhörighet; tillit;

    Sammanfattning : Förskolor organiseras på olika sätt som påverkar förskollärarens arbetsmiljö och relationen till organisationen. Det är därför intressant att jämföra hur förskollärares arbetsförutsättningar ser ut i en platt eller hierarkisk organisationsstruktur. LÄS MER

  3. 3. Organisationsförändringars påverkan på medarbetarskap : En kvalitativ studie på ett svenskt lärosäte

    Kandidat-uppsats, Institutionen för teknik och samhälle

    Författare :Sanna Larsson; Urszula Kostrzewa; [2013]
    Nyckelord :Medarbetarskap; organisationsförändring; organisationskontext;

    Sammanfattning : Organisationer och företag utvecklas och förändras ständigt för att möta omvärldens krav och medarbetarna har kommit att få en allt viktigare roll i förändringsarbetet. På senare år har utvecklingen gått mot att försöka uppbåda engagemang och ansvarstagande hos medarbetarna för att utveckla den egna verksamheten, det vill säga utöva ett medarbetarskap. LÄS MER

  4. 4. Kunskapshantering i en projektorienterad organisation : En fallstudie av ett teknikkonsultbolag

    Master-uppsats, KTH/Industriell ekonomi och organisation (Inst.)

    Författare :Carina Larsson; Henric Sundström; [2011]
    Nyckelord :Knowledge management; knowledge transfer; personal network; project-oriented organisation; Kunskapshantering; kunskapsöverföring; personligt nätverk; projektorienterad organisation;

    Sammanfattning : Kunskap är en av de viktigaste och mest värdefulla tillgångarna för företag. Under de senaste decennierna har Knowledge Management (KM) fått utökat fokus av både företag och forskare. Parallellt med denna utveckling organiserar allt fler organisationer sitt arbete i projektform. LÄS MER

  5. 5. Ledarskapsstilar : En studie över skillnader i ledarskapsstilar mellan Sverige och Grekland

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Fredrik Röing; Harris Ekoutsidis; [2006]
    Nyckelord :Ledarskap;

    Sammanfattning : The recent globalization has to some extent reduced the importance of specific cultures and instead creates a focus on the variation these different cultures provide. Under these circumstances the leader must adapt his leadership to face these new circumstances. LÄS MER