Sökning: "organisationers identitetsskapande"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden organisationers identitetsskapande.

  1. 1. Organisatorisk Resiliens i kris - en uppsats om tillitens roll för organisatorisk styrka och motståndskraft

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Caroline Lindgren Mellberg; Pierre Torwald; [2022-02-16]
    Nyckelord :Organisatorisk resiliens; Organisering; Sensemaking; Handlingsnät; Värderingar; Kris; Konstruktivistiskt;

    Sammanfattning : Denna studie har syftat till att på ett beskrivande sätt utveckla förståelsen kring begreppet organisatorisk resiliens samt att se på hur kriser påverkar organisationers och människors förståelse och handlande. Nio olika personer på lika många organisationer har intervjuats för insamlandet av det empiriska materialet för att analysera frågan; Hur skapas organisatoriskresiliens i kristid genom den organisering som sker? Resultatet av denna fallstudie visar på att ett brett spektra av handlingar i kombination med de sociala relationerna människor emellan påverkar byggandet av den organisatoriska resiliensen. LÄS MER

  2. 2. Attraktiva arbetsgivares profilering : En diskursanalys om attraktiva arbetsgivares employer branding inom ingenjörsbranschen

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Julia Öhrberg Nyberg; Lovisa Bodin; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Date: 2021-05-31Level: Master thesis in Business Administration, 15 cr  Institution: School of Business, Society and Engineering, Mälardalen University Authors: Lovisa Bodin (96/11/06), Julia Öhrberg Nyberg (98/05/18) Title: Attractive employers profiling Tutor: Magnus Linderström Keywords: Employer Branding, Employer attractiveness, Discourse, Discourse analysis, Identity, Engineer Research questions: What discursive practices can be distinguished within the employer branding discourse? What influences does the discursive practices have on individuals’ identity creation? Purpose: The purpose of the study is to investigate and understand how attractive employers for engineers’ profile themselves in a time where the need for technical competence is growing, by looking at four of the most attractive employers who according to labor market research are Sweco, IKEA, Volvo Group and Spotify. The purpose is also to understand how employers' profiling affects individuals who apply to the organizations. LÄS MER

  3. 3. De nordiska biblioteken : En undersökning av Nordisk kulturkontakts och Nordens hus biblioteks identitetsskapande

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Malin Barkelind; [2019]
    Nyckelord :Nordic Cultural Co-operation; Organizational Identity; Special Libraries; Discourse; Nordiskt kultursamarbete; organisationers identitetsskapande; specialbibliotek; diskurs;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to examine the construction of Nordic and organizational identities performed by the libraries of two Nordic cultural institutions: the Nordic Culture Point in Helsinki, Finland, and the Nordic House in Reykjavik, Iceland. To do this, three main methods were used: (a) Fairclough’s critical discourse analysis was employed to interpret the institutions’ self-representations, (b) the topics of debates and talks organized by the institutions were analysed and (c) interviews were performed with librarians currently working at these libraries. LÄS MER

  4. 4. Humor och trovärdighet bland svenska NGO:s. En kvalitativ studie över Unicefs, Röda Korsets och SOS Barnbyars kommunikation

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Vendela Tenor; [2019]
    Nyckelord :Humor; trovärdighet; NGO; retorik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att studera hur humor och trovärdighet samspelar i svenska ickestatliga organisationers kommunikation. Detta studeras genom en retorisk metod med hjälpav appellformerna ethos, pathos och logos, humorteorierna om överlägsen, inkongruentoch förlösande humor samt deras retoriska funktioner. LÄS MER

  5. 5. ”Ta på dig kläderna, ta på dig ett leende” - En kvalitativ studie om arbetskläder och konstruerandet av yrkesroller

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Patrik Kjällgren; [2013-01-10]
    Nyckelord :Arbetskläder; Yrkesroll; Identitetsskapande; Organisation; Känsloarbete;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är å ena sidan att öka förståelsen för medarbetarnas upplevelser av att bära arbetskläder i publika organisationer, å andra sidan att öka förståelsen för arbetsklädernas betydelse ur ett organisatoriskt perspektiv. Området verkar vara relativt outforskat men kläder inom organisationer verkar kunna symbolisera yrkesrollen och socialisera in medarbetarna i den. LÄS MER