Sökning: "organisations teman till uppsatsen"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden organisations teman till uppsatsen.

  1. 1. CSR rapportering av organisations skandaler. : En kvalitativ innehållsanalys av företagens hållbarhetsrapportering före och efter en skandal

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Liibaan Abdullahi Ali; Faizan Shaikh; [2020]
    Nyckelord :CSR; Legitimitet teori; Hållbarhetsredovisning; Intressent teori; Substantiell management; Symbolisk management; Skandal; Ceremonial Conformity; Coersive Isomorphism; SLT; ILT;

    Sammanfattning : The main subject in this research study is to try to understand the link between legitimacy upholding and CSR reporting, which in this case is sustainability reporting. In this research study we examine how companies’ legitimacy can be damaged by a scandal. LÄS MER

  2. 2. Knowledge Management : Hur fungerar en organisations kunskapsprocess?

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Paula Karlsén; Charlotte Olofsson; [2020]
    Nyckelord :Knowledge management; learning culture; competence; intellectual capital; organisation system; leadership; documentation;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att studera hur en organisation praktiskt arbetar med knowledge management som en kunskapsprocess. Det vill säga, hur människors kunskap dokumenteras, utvecklas och systematiseras till företagets rutiner, normer och arbetssätt. Syftet är också att ta reda på de bidragande faktorer som påverkar kunskapsspridningen. LÄS MER

  3. 3. Att arbeta för social rättvisa: En kvalitativ intervjustudie gällande HBTQ-frågor och politiskt agentskap

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Mänskliga rättigheter

    Författare :Lisa Andersson; [2019]
    Nyckelord :Bisexualitet; social rättvisa; identitetspolitik; politiskt agentskap; organisationer; HBTQ; Nancy Fraser; ekonomisk fördelning; erkännande. Bisexuality; social justice; identity politics; political agency; organisations; LGBTQ; redistribution; recognition.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa intervjustudie undersöker politiskt arbete utfört av personer som upplever attraktion till fler än ett kön, inom organisationer eller kontexter som arbetar för HBTQ-frågor. Studiens syfte är för det första att undersöka hur politiskt arbete förstås av personer som utför det. LÄS MER

  4. 4. Migrant Women, Their Rights There and Here: a qualitative interview study regarding the perception of migrant women's access to rights at their country of origin and country of destination

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Mänskliga rättigheter

    Författare :Natasha Daszak; [2019]
    Nyckelord :Migrant Women; Women Organisations; Women’s Rights; Narratives; Qualitative Interviews; Central Capabilities; Martha C. Nussbaum; Sweden; Social Sciences;

    Sammanfattning : This thesis is based on four interviews, two with individual migrant women and two with female representatives of Swedish women organisations. The purpose of the study is to; understand how the interviewed women perceive migrant women’s access to rights in Sweden and at their country of origin, with the help of Martha C. LÄS MER

  5. 5. Välgörenhetsorganisationer i den digitala tidsåldern : En fallstudie om inlägg och reaktioner på Svenska Röda Korsets Facebook-sida

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Amanda Pettersson; Karin Moestam; [2017]
    Nyckelord :charity; Red Cross; social media; Facebook; interaction; clicktivism; compassion fatigue; intertextuality.; välgörenhet; Röda Korset; sociala medier; Facebook; reaktion; clicktivism; compassion fatigue; intertextualitet;

    Sammanfattning : Social media is an important channel for charitable organisations to reach potential donors and volunteers by communicating who and what requires their aid. This thesis aims to explain how a charitable organization can use these channels to its advantage through creating more reactions from their readers in the form of likes, comments and shares. LÄS MER