Sökning: "organisationsbeskrivning"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet organisationsbeskrivning.

  1. 1. Flexibilitetens Attraktion: En undersökning av hur unga vuxna upplever organisationsbeskrivningar i arbetsannonser

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Ebba Arnell; Eleonore Karin Marie Björling; [2024]
    Nyckelord :Person-organization fit; person-organization value fit; flexibilitet; unga vuxna; attraktion till organisationer; värdering; Social Sciences;

    Sammanfattning : Som en följd av Covid-19 har flexibilitet ökat på arbetsmarknaden samtidigt som unga vuxna inom kort utgör den huvudsakliga arbetskraften. Målsättningen var därför att förstå hur unga vuxna upplever flexibilitet inom organisationer. LÄS MER

  2. 2. Kan användning av olika typer av språk påverka vem som känner sig inbjuden till en organisation?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Ida Thyberg; Fanny Gyllenswärd; [2022]
    Nyckelord :kommunal; agentisk; organisationsattraktion; tillhörighet; identitetshot; communal; agentic; job appeal; belongingness; identity threat; Social Sciences;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to investigate whether there is a gender difference in potential employees' experiences of an organisational description due to the language used. The research questions were "Does the type of language in an organisational description lead to women and men feeling differently regarding job appeal?", "Does the type of language in an organisational description lead to women and men feeling differently regarding belongingness in the workplace?" and "Does the use of communal or agentic language lead to different levels of identity threat for women and men respectively?". LÄS MER

  3. 3. Kan språket ha betydelse för en könsmässigt jämställd arbetsmarknad? : En studie om kommunalt och agentiskt språkbruk vid rekrytering

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Psykologi

    Författare :Anna Jerkner Kjellman; [2017]
    Nyckelord :Ojämställdhet; könsrättvist språk; kommunal; agentisk; språk; samhörighet; organisationsbeskrivning;

    Sammanfattning : Sverige har en segregerad arbetsmarknad och det finns en skillnad i vilka yrken män och kvinnor väljer att arbeta inom. Språket kan vara en källa till detta och kommunala och agentiska adjektiv har visat sig finnas i jobbannonser. LÄS MER

  4. 4. Den dagliga ordningen : En diskursanalys av personals utsagor om ungdomar på hem för vård eller boende

    Kandidat-uppsats, Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

    Författare :Martin Ljungblad; Christopher Wessberg; [2013]
    Nyckelord :Diskurs; diskursanalys; barnavårdsdiskurs; HVB; socialvård; barnets bästa;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att, genom identifikationen av rådande diskurser, ta reda på vilka eventuella regler som kunde tänkas styra personalens bemötande av placerade unga på ett svenskt hem för vård och boende (HVB). Med en diskursanalytisk ansats, inspirerad av Foucault, granskade vi därför hur det sociala arbetet med barn och unga omnämns i statliga direktiv för socialvård, tillika i personalens utsagor vid så kallade överrapporteringar (mellan arbetsskiften). LÄS MER

  5. 5. "Man kan vara lundabo, skåning och svensk på samma gång" : Vi-känsla i en organisation

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Björn Lind; Lennart Wiberg; [2005]
    Nyckelord :organisationspsykologi; organisationssociologi; organisationsförändringar; organisationskultur; organisationer; kommunikation; Tönnies; Ferdinand; Heide; Mats; Sociology of labour; sociology of enterprise; Arbetslivssociologi; företagssociologi; Press and communication sciences; Journalistik; media; kommunikation; Law and Political Science; Social Sciences;

    Sammanfattning : Vi har i vår uppsats utfört våra empiriska studier vid Medicinska fakulteten på Institutionen för hälsa, vård och samhälle. Vi har här valt att undersöka vi-känslan inom organisationen. I Medicinska fakultetens kommunikationsplan står det nämligen att organisationen strävar mot att stärka vi-känslan. LÄS MER