Sökning: "organisationsförändring i offentlig sektor"
Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade orden organisationsförändring i offentlig sektor.
1. Styrningsförändringar vid en organisationsförändring : En fallstudie av Växjö kommuns organisationsförändring i deras ekonomifunktion med fokus på hur styrningen förändras
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)Sammanfattning : Bakgrund och problem: Organisationsförändring är något som mer eller mindre alla organisationer någon gång genomgår. Detta medför att behoven och möjligheterna i en organisation förändras. Därav har styrning fått en central roll i att hantera de nya omständigheter som uppstår av en organisationsförändring. LÄS MER
2. Ledarskap i förändring : - Perspektiv från första linjens chef i offentlig sektor.
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka och skapa förståelse om hur första linjens cheferresonerar kring sitt ledarskap när organisationen genomgår en expansion. Metod: En studie som beskriver ledarskapet uppfattas ur ett chefsperspektiv genomförd medabduktiv ansats som utgångspunkt, vidare med semistrukturerade intervjuer där treplutonchefer från Luftvärnsregementet i Halmstad har varit delaktiga. LÄS MER
3. POLISENS ORGANISATIONSUTVECKLING. En diskursanalys för att utröna vad som drev svenska polisens förändring framåt under tidsperioden 1950-2022
Master-uppsats, Göteborgs universitet/FörvaltningshögskolanSammanfattning : Syfte: Syftet med uppsatsen var att undersöka om bilden av svenska polisorganisationen förändrats över tid. Jag ville även utröna ifall polisens organisationsutveckling såg ut att motiveras från idéer från sin tids dominanta organisationstrender, eller om utvecklingen motiverades av andra idéer. LÄS MER
4. Lärdomar i en storskalig agil transformation ur ett ledarskapsperspektiv
Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för system- och rymdteknikSammanfattning : I en mer komplex och föränderlig värld har organisationer svårt att hänga med och tillräckligt snabbt ta vara på möjligheter, hantera utmaningar samt leva upp till förändringar i kundernas krav. De behöver därför öka sin förmåga att snabbare anpassa sig till förändring, något som benämns som business agility. LÄS MER
5. Ledningens internkommunikation som verktyg i förändringsprocessen ur ett medarbetarperspektiv
Master-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för informationssystem och –teknologiSammanfattning : Förändringstakten i hela samhället har blivit snabbare genom åren och det är framför allt tekniken som driver denna utveckling menar Olsson (2017). Organisationer ställs inför många utmaningar och förändringar inom verksamheten är nödvändiga för organisationens överlevnad. LÄS MER