Sökning: "organisationskultur ikea"

Visar resultat 16 - 18 av 18 uppsatser innehållade orden organisationskultur ikea.

  1. 16. Mångfald & Organisationskultur i teori och praktik - en fallstudie på IKEA-varuhuset i Malmö

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Irene Olsson; ; [2004]
    Nyckelord :Sociology; Sociologi; Social Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund/Problem: Omfattande forskning har bedrivits separat kring ämnena mångfald och organisationskultur. Dessa aktuella och omtalade ämnen problematiseras och sätts i relation till varandra i denna uppsats, dels genom en teoretisk genomgång och dels i en fallstudie av IKEA-varuhuset i Malmö. LÄS MER

  2. 17. IKEA-kulturen i Frankrike - vad händer i mötet mellan en stark organisationskultur och en stark nationalkultur?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Cecilia Fredriksson; Ebba Gydell; [2004]
    Nyckelord :Organisationskultur; Nationalkultur; IKEA; Frankrike; Förändring; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Vi har i vår uppsats kommit fram till att man i stort kan beskriva IKEA-kulturen som homogen eller enhetlig, då den är baserad på universella värderingar, men med heterogena inslag som en konsekvens av nationella kulturskillnader och lokala omtolkningar av de universella värderingarna. Vi menar att detta påverkar kulturen i egenskap av styrverktyg och påstår med stöd i den dialektiska synen på utveckling att man kan styra med en stark organisationskultur men att det är omöjligt att ha full kontroll över kulturens utveckling då förändring, ur en kulturell aspekt, är något man aldrig fullt ut kan kontrollera. LÄS MER

  3. 18. Ikea i Ryssland : en kvalitativ studie om kulturella skillnader och kollisioner

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Andreas Binnmyr; [2003]
    Nyckelord :Sociology; Sociologi; Social Sciences;

    Sammanfattning : I ljuset av globaliseringen följer även företag som etablerar sig på nya marknader. Utländska företag är vanliga inslag i Sverige (MacDonalds, Dell etc) och tendensen mot en integrerad världsekonomi har idag den globala marknadsekonomin kommit hela vägen till Moskva. Denna uppsats är baserad på Ikeas intåg på den ryska marknaden. LÄS MER