Sökning: "organisationskultur ikea"

Visar resultat 6 - 10 av 18 uppsatser innehållade orden organisationskultur ikea.

  1. 6. Svenskhet – The IKEA Way! : Hur begrepp får eget liv och betydelse när IKEA får bestämma vad svenskhet är

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Maya Ginsburg; [2016]
    Nyckelord :svenskhet; IKEA; nationen; diskursteori; gruppbildning; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Denna uppsats handlar om hur ett globalt företag påverkar bilden av Sverige i världen men också hos ”svenskar” själva. Uppsatsen är ett försök till att förstå på vilket sätt detta sker. LÄS MER

  2. 7. IKEA-andan. En stark och levande verklighet? : En studie om IKEA-kulturens innehåll och reproduktion.

    Kandidat-uppsats, Sociologiska institutionen

    Författare :Caroline Jonesson; Katarina Stistrup; [2012]
    Nyckelord :organisationskultur; kulturell reproduktion; artefakter; värderingar; socialisation;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att försöka förstå och förklara vilka komponenter IKEAs organisationskultur består av och hur denna kultur i sin tur reproduceras. Vi definierar reproduktion av kultur som en strävan att bevara en organisations grundläggande värderingar och idéer. Till vår hjälp har vi använt Edgar H. LÄS MER

  3. 8. Om man bara öppnar en dörr, finner man femton miljoner andra dörrar : En studie om hur chefer vid IKEA Jönköping uppfattar arbetsgivarvarumärket

    Kandidat-uppsats, HLK, Livslångt lärande/Encell

    Författare :Johanna Erlandsson; Charlotte Gårlin; [2012]
    Nyckelord :Pedagogik; Human Resources; Arbetsgivarvarumärke; Employer Branding; Chefer; IKEA.;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks chefers uppfattning om vad som attraherar, behåller och utvecklar dem med deras arbete. Syftet är att analysera deras uppfattning av IKEA som arbetsgivarvarumärke samt se hur uppfattningen förändras under deras anställningstid. LÄS MER

  4. 9. Samspel mellan nationell- och organisationskultur : En kvalitativ studie av IKEA:s etablering i Ryssland

    Kandidat-uppsats, Avd för företagsekonomi

    Författare :Sofia Hellal; [2011]
    Nyckelord :Nationell kultur; organisationskultur; multinationella företag; ledarskap; kommunikation; IKEA; Ryssland.;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med uppsatsen är att med utgångspunk i Hofstedes studier om påverkan av kultur i organisationer undersöka hur nationell kultur påverkar personers handlande inom organisationer och om kulturella skillnader kan utgöra ett hinder för samarbete. Frågeställning Vad är sambandet mellan nationell- och organisationskultur? Hur viktigt är det att ta hänsyn till den nationella kulturen när företag etablerar sig utomlands? Vad kan skillnaderna i kultur ha för effekter vid ett internationellt samarbete? Metod Uppsatsen bygger på en kvalitativ studie. LÄS MER

  5. 10. Att lära sig en företagskultur : -En studie om hur några medarbetare på Ikea uppfattar att de lärtsig företagskulturen

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Olga Valleryd; Lina Wirenskog; [2011]
    Nyckelord :Ikea; organisationskultur; företagskultur; värderingar; informellt lärande; formellt lärande; inlärning; kulturuttryck; Sverige och Spanien.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Det har skrivits mycket om ämnet organisationskultur och hur en sådan kan användas för att skapaframgångsrika företag men något som saknats i litteraturen är det pedagogiska perspektivet somhandlar om hur en organisationskultur kan läras ut. Vi har därför valt att använda oss av ettpedagogiskt perspektiv i vårt arbete. LÄS MER