Sökning: "organisationskultur kommunikationsvetenskap"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden organisationskultur kommunikationsvetenskap.

  1. 1. Är en oförutsedd samhällskris ett hot mot organisationskulturen eller en möjlighet till att stärka den? - en kvalitativ analys av organisationskulturen på ett företag och hur den påverkas till följd av distanserade förutsättningar

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Sebastian Jakobsen; Mikaela Söderholm; Nicholas Nårevall; [2023]
    Nyckelord :Organisationskultur; organisationsidentitet; intern kommunikation; pandemi; krishantering; distansarbete; Social Sciences;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks organisationskulturens påverkan av en samhällskris inom ett medelstort svenskt företag, som likt många andra, fått genomlida coronapandemin. När ett digitaliserat distansarbete hastigt införs, och när medarbetare inte längre arbetar tillsammans som ett kollektiv på plats, kan organisationskulturen komma att hamna i skymundan. LÄS MER

  2. 2. Intranätets betydelse för organisationskultur och intern kommunikation : En fallstudie om anställdas upplevda användbarhet av intranätet som information- och kommunikationsverktyg

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Media- och kommunikationsvetenskap; Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Dennis Fenton; Jesper Gardeblad; [2021]
    Nyckelord :Intranet; internal communication; web surveys; searchability; organizational culture; organizational communication; strategic communication; contract research; Intranät; Intern kommunikation; enkäter; sökbarhet; organisationskultur; organisationskommunikation; strategisk kommunikation; uppdragsforskning;

    Sammanfattning : Anställdas upplevda användbarhet av intranät som informations- och kommunikationsverktyg  En enkätstudie i samarbete med ICA Gruppen AB om hur intranätet Worknet används och upplevs ur ett medarbetarperspektiv. En organisation ställer höga krav på den interna kommunikationen. Den ska fungera väl, inspirerande och felfritt. LÄS MER

  3. 3. Lika barn lika bäst : En kvalitativ fallstudie av den interna kommunikationen på IKEA Sundsvalls intranät

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Andreas Bohman; Viktor Fellbrink; [2021]
    Nyckelord :Nyckelord: Intranät; Internkommunikation; Medarbetare; Ledare; Organisationskultur;

    Sammanfattning : Problemformulering: Idag har internkommunikation en viktig roll i en organisation, samtidigt är intranätet i sin tur en central del av den interna kommunikationen. Historiskt sett har majoriteten av forskningen kring intranät kretsat kring tekniska aspekter. LÄS MER

  4. 4. ”Stick i stäv med värdeorden” : En kvalitativ fallstudie om internkommunikation kopplat till värdeord

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Emelie Abramsson; Emma Ottenström; [2020]
    Nyckelord :core values; organizational culture; internal communication; communication channels; värdeord; organisationskultur; internkommunikation; kommunikationskanaler;

    Sammanfattning : Det har under flera århundranden pågått en process där människors arbetsplikt har ersatts av en efterfrågan av balans, meningsfullhet och kvalitet för individen på arbetet. Denna förändring har motiverat organisationer att utveckla sitt arbetsgivarvarumärke, då ”starka varumärken får sin kraft inifrån” (Parment, Dyhre & Lutz, 2017, s. LÄS MER

  5. 5. Organizational culture in Slack : The relationship between organizational culture and digital collaboration tools

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Niklas Nordström; [2019]
    Nyckelord :Slack; Orgnizational culture; digital collaboration tools; Slack; Organisationskultur; digitala sammarbetsverktyg;

    Sammanfattning : The purpose of this study was toexplore organizational culture in a digital context, so that a greater understanding of the relations between the two subjects could be developed. The interest for the subject came from reflections and observations obtained during a prior internship at a small organization using the digital collaboration platform Slack in their daily work. LÄS MER