Sökning: "organisationsnivå gruppnivå individnivå"
Visar resultat 16 - 20 av 41 uppsatser innehållade orden organisationsnivå gruppnivå individnivå.
16. Förskollärares uppfattningar om särskilt stöd i förskolan : Ett stöd med skiftande karaktär
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka förskollärares uppfattningar om hur de förstår och användersärskilt stöd. Studien bygger på en kvalitativ ansats med inspiration från fenomenografin.Datainsamlingen har genomförts utifrån halvstrukturerade intervjuer med nio-9 förskollärare från olikakommuner i Mellansverige. LÄS MER
17. Speciallärares upplevelser kring hinder och möjligheter i sitt arbete med att stötta elever som hamnat i en läs- och skrivproblematik
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : I dagens svenska skola är det viktigt att eleverna lär sig att läsa och förstå olika texter för att lyckas med sin skolgång. Att lära sig läsa är lätt för en del elever medan andra elever hamnar i svårigheter av något slag. LÄS MER
18. Skolsköterskors inställning till hälsofrämjande arbete på gruppnivå
Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärandeSammanfattning : Bakgrund: Skolsköterskans arbetsuppgifter har förändrats över tid, från medicinska insatser på individnivå till ett fokus på hälsofrämjande arbete på individ-, grupp- och organisationsnivå. Skollag, riktlinjer och kompetensbeskrivning beskriver att skolsköterskan ska arbeta hälsofrämjande och förebyggande på gruppnivå. LÄS MER
19. Språkutvecklande arbetssätt för elever med språkstörning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Lärares kompetens är avgörande för att kunna bedriva god undervisning för elever i svårigheter, men överlag är kunskapen låg när det gäller elever med språkstörning. Vårt syfte med denna studie har varit att utifrån ett sociokulturellt perspektiv beskriva olika yrkesgruppers uppfattningar om språkstörning men också att lyfta fram hur en språk- och kunskapsutvecklande undervisning kan se ut för eleverna. LÄS MER
20. En kvalitativ studie om specialpedagogens yrkesroll i förhållande till läs- och skrivsvårigheter och dyslexi i de tidiga skolåren.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Studiens syfte är att utifrån specialpedagogens perspektiv, beskriva, analysera och förstå specialpedagogens roll i relation till elever med läs- och skrivsvårigheter och dyslexi med avseende på hinder och möjligheter, i de tidiga skolåren. För att besvara studien syfte valdes metoden intervju och sju specialpedagoger från fyra kommuner intervjuades. LÄS MER