Sökning: "organisationspedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade ordet organisationspedagogik.

  1. 1. Personalbrist eller brist på kompetensförsörjning? : En studie kring HR-praktikers arbete med att utveckla och behålla kompetens inom organisationer

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Cecilia Lindqvist; [2018]
    Nyckelord :HR-praktiker; kompetensförsörjning; organisationspedagogik; Human Resource Development; personalbehållning; personalutveckling;

    Sammanfattning : I dagens arbetsliv poängteras hur personalen är organisationernas viktigaste resurser, trots det är personalbrist ett vanligt problem inom flera organisationer. Denna studie syftar till att skapa kunskap om HR-praktikers arbete med att utveckla och behålla befintlig kompetens inom organisationen, med en personalbrist i grunden. LÄS MER

  2. 2. Arbetslagets funktion när det gäller bedömning och betygssättning i grundsärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Birgitta Svensson; [2018]
    Nyckelord :förutsättningar; intellektuella funktionsnedsättningar; organisationspedagogik; pedagoger; samarbete.;

    Sammanfattning : När Lgr 11 infördes i grundsärskolan hamnade fokus på kunskapsutveckling och kunskapskrav mot den tidigare Lpo 94 som var mer inriktad på omsorg. När kraven höjdes genom den nya läroplanen så blev betyg och bedömningsfrågorna aktuella även på grundsärskolan. LÄS MER

  3. 3. HR-medarbetares upplevelser kring spelprevention och policyimplementering på arbetsplatsen

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Psykologiska institutionen

    Författare :Martin Axelsson; [2017]
    Nyckelord :Gambling prevention; Human Resources; HR; Human Resource Management; gamling; gambling guidelines; gambling policies; problematic gambling; betting; harmful use; online gambling; workplace environment; workplace learning; public health; HR implementation; Spelprevention; spelproblem; organisationspedagogik; folkhälsa; Folkhälsomyndigheten; nätcasino; kasinospel; onlinespel; spelmissbruk; medberoende; mobilspel; skadligt bruk; missbruk; riskbruk; hasardspel; spel om pengar; betting; Alna; undervisning på arbetsplatsen; policys och riktlinjer kring skadligt bruk; datorspelsmissbruk; implementering av riktlinjer; HR; Human resources; Human resource management; arbetsplatslärande; HR implementering;

    Sammanfattning : Skadligt bruk är ett brett begrepp som omfattar många olika former av bruk, till exempel av alkohol, droger eller spel om pengar vilket kan påverka arbetsprestationen negativt hos en arbetstagare. På uppdrag av Folkhälsomyndigheten ville man värdera verkningsgraden av genomförda utbildningsinsatser kopplat till problematiskt spelande. LÄS MER

  4. 4. Ledarskap och feminism : En studie om organisering och ledarskap i en feministisk organisation

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Zarah Melander; [2017]
    Nyckelord :Leadership; organization; feminist organization; doing gender; new institutional organization theory; organization pedagogy.; Ledarskap; organisering; feministisk organisation; doing gender; nyinstitutionell organisationsteori; organisationspedagogik;

    Sammanfattning : The aim of this study was to acquire knowledge about leadership and how an organization that describes to be feminist is organized. This was done by studying how everyday tasks and institutionalised practices interact in the construction of the ”feminist” organization and its leadership. LÄS MER

  5. 5. Kollektivt lärande i förskolans arbetslag : Bekräftande och kritisk reflektion i projektplanering och utvärdering

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Daniel Törnsten; [2017]
    Nyckelord :Kollektivt lärande; förskola; erfarenhetsbaserat lärande; organisationspedagogik; Ohlsson; Kolb; Mezirow
;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att undersöka hur kollektivt lärande sker under förskolepersonalens arbetslagsreflektion. Studien tog ett socialkonstruktivistiskt perspektiv där lärande antas ske i kommunikation mellan medlemmar i arbetslaget. LÄS MER