Sökning: "organisationspedagogik"
Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade ordet organisationspedagogik.
1. Personalbrist eller brist på kompetensförsörjning? : En studie kring HR-praktikers arbete med att utveckla och behålla kompetens inom organisationer
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : I dagens arbetsliv poängteras hur personalen är organisationernas viktigaste resurser, trots det är personalbrist ett vanligt problem inom flera organisationer. Denna studie syftar till att skapa kunskap om HR-praktikers arbete med att utveckla och behålla befintlig kompetens inom organisationen, med en personalbrist i grunden. LÄS MER
2. Arbetslagets funktion när det gäller bedömning och betygssättning i grundsärskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : När Lgr 11 infördes i grundsärskolan hamnade fokus på kunskapsutveckling och kunskapskrav mot den tidigare Lpo 94 som var mer inriktad på omsorg. När kraven höjdes genom den nya läroplanen så blev betyg och bedömningsfrågorna aktuella även på grundsärskolan. LÄS MER
3. HR-medarbetares upplevelser kring spelprevention och policyimplementering på arbetsplatsen
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Psykologiska institutionenSammanfattning : Skadligt bruk är ett brett begrepp som omfattar många olika former av bruk, till exempel av alkohol, droger eller spel om pengar vilket kan påverka arbetsprestationen negativt hos en arbetstagare. På uppdrag av Folkhälsomyndigheten ville man värdera verkningsgraden av genomförda utbildningsinsatser kopplat till problematiskt spelande. LÄS MER
4. Ledarskap och feminism : En studie om organisering och ledarskap i en feministisk organisation
Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : The aim of this study was to acquire knowledge about leadership and how an organization that describes to be feminist is organized. This was done by studying how everyday tasks and institutionalised practices interact in the construction of the ”feminist” organization and its leadership. LÄS MER
5. Kollektivt lärande i förskolans arbetslag : Bekräftande och kritisk reflektion i projektplanering och utvärdering
Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Syftet med denna uppsats var att undersöka hur kollektivt lärande sker under förskolepersonalens arbetslagsreflektion. Studien tog ett socialkonstruktivistiskt perspektiv där lärande antas ske i kommunikation mellan medlemmar i arbetslaget. LÄS MER