Sökning: "organisationsstruktur och offentlig sektor"
Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden organisationsstruktur och offentlig sektor.
1. Vad påverkar trivsel i arbetet? : En kvantitativ undersökning om vilka friskfaktorer som kan ses för chefer inom offentlig förvaltning
Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälleSammanfattning : Att arbeta som chef i kommunal sektor innebär att man befinner sig i en komplex organisationsstruktur med mycket varierande arbetsuppgifter och stora ansvarsområden. Arbetet styrs av bland annat lagar och politiska beslut och möjligheterna att kunna påverka är begränsade, vilket innebär att cheferna hamnar i en utsatt position. LÄS MER
2. En Föränderlig Roll : Utvecklingen av Controllerrollen inom den Offentliga Sektorn
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)Sammanfattning : Bakgrund: Tidigare forskning har primärt fokuserat på controllerrollen inom den privatasektorn, medan det finns en otillräcklig forskning inom den offentliga sektorn.Mot bakgrund av detta har vi valt att undersöka orsakerna bakom utvecklingen avcontrollerrollen inom den offentliga sektorn samt hur rollen ser ut på kommunal nivå. LÄS MER
3. Förändringsagenten i den offentliga sektorn : En kvalitativ flerfallstudie av hur mellanchefen inom den offentliga sektorn bedriver förändringsledning vid digital transformation
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakultetenSammanfattning : TITEL: Den offentliga sektorns förändringsagent - En kvalitativ flerfallsstudie av hur mellanchefen inom den offentliga sektorn bedriver förändringsledning vid digital transformation FÖRFATTARE: Ebba Jonsson och Jennifer Lindén HANDLEDARE: Janet Johansson BAKGRUND: Samhället genomgår en digital transformation. Människor har i allt högre grad digitaliserat sina vardagliga liv och ställer krav på att den offentliga sektorn följer med i utvecklingen. LÄS MER
4. Dags att anamma nya utmaningar
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikationSammanfattning : Syftet med den här studien var att undersöka hur kommunikatörer upplevde att digitaliseringen har påverkat deras kompetens och sätt att arbeta med intern kommunikation inom offentlig sektor. Studiens avsikt var att bidra med kunskap om kommunikatörers mångtydiga roll och vilken betydelse interna kommunikationsdokument hade för deras praktiska arbete. LÄS MER
5. Chefer vid vägs ände : En fenomenologisk fallstudie om organisatoriska faktorers påverkan på vårdenhetschefers beslut att lämna sin befattning
Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : Enhetschefer inom offentlig vård- och omsorgsverksamhet spelar en betydelsefull roll i uppdraget att leverera välfärdsarbete av hög kvalitet. Samtidigt präglas enhetschefsbefattningar av höga personalomsättningsnivåer i kommuner runt om i landet. LÄS MER