Sökning: "organisationsteori hotell"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden organisationsteori hotell.

  1. 1. Att överleva i av- och ombokningarnas tid : En kvalitativ studie av hur två hotell och två resebyråer anpassat sig till och hanterat effekterna av Covid-19 pandemin

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Ebba Hansell; Wurood Harbi; [2020]
    Nyckelord :Covid-19 pandemic; crisis; crisis management; organizational learning; hotel industry; travel agency industry; learning in crisis; tactical marketing; strategic marketing.; Covid-19 pandemin; kris; krishantering; organisatoriskt lärande organisational learning ; hotellbranschen; resebyråbranschen; lärande under en kris learning in crisis ; taktisk marknadsföring; strategisk marknadsföring;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att belysa hur den kris som Covid-19 pandemin skapat harpåverkat hotell och resebyråers digitala taktiska respektive planerade strategiska marknadsföring,samt den krishantering som tillämpats av företagen under denna pandemin och de lärdomar dedragit av denna kris.Teori: Den teoretiska referensramen för denna studie innefattar marknadsförings-, krishanteringsoch organisationsteori. LÄS MER

  2. 2. Rekryterare: Sänkt arbetsgivaravgift är inte nog : En kvalitativ studie om vad som påverkar rekryterare att anställa ungdomar

    Kandidat-uppsats, Sociologiska institutionen

    Författare :Clara Geite; [2013]
    Nyckelord :Ungdomsarbetslöshet; sänkt arbetsgivaravgift; svensk arbetsmarknad; sociala nätverk; rational choice; organisationsteori.;

    Sammanfattning : Sveriges har under flera år haft en hög ungdomsarbetslöshet och jämfört med andra länder i Europa ligger den på en högre nivå än genomsnittet. Enligt Statistiska Centralbyrån (SCB) beräknas arbetslösheten bland svenska ungdomar ligga på 26,4 procent vilket är högre än vad den var under samma period förra året. LÄS MER

  3. 3. Att kommunicera miljöarbete : En fallstudie i miljökommunikation på två Svanenmärkta hotell

    Kandidat-uppsats, Institutionen för tema

    Författare :Yasmine Dernelid; [2011]
    Nyckelord :Environmental communication; case study; Nordic Ecolabel; eco-labelling; organization theory; Environmental Management System; hotels; green-wash; miljökommunikation; fallstudie; intervjustudie; Svanen; miljömärkning; organisationsteori; miljöledning; hotell; hotellverksamhet; green-wash;

    Sammanfattning : Svanen är en av världens ledande miljömärkningar och firade nyligen 20 års jubileum. Det har under ett antal år varit möjligt att förutom produkter även svanenmärka tjänster och verksamheter, så som exempelvis restauranger och hotell. LÄS MER

  4. 4. Vad betyder ledaren? -en studie om ledarskapets påverkan för en servicekultur

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Katja Johannesson; Anna Amberntsson; Philip Hjelt; [2006]
    Nyckelord :servicekultur; kultur; ledarskap och kommunikation; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Sammanfattning Titel: Vad betyder ledaren? – en studie om ledarskapets betydelse för en servicekultur Författare: Anna Amberntsson, Philip Hjelt, Katja Johannesson Handledare: Anette Svingstedt, Filippa Säwe Kurs: SMT 302, kandidatuppsats 10 p, Institutionen för Service Management, Campus Helsingborg, Lunds Universitet Problemdiskussion: Ute i arbetslivet är det inte alla ledare inom servicesektorn som handlar såsom de borde för bibehållandet av en bra servicekultur inom organisationen. För att en servicekultur överhuvudtaget ska vara möjlig finns det en rad samverkande processer mellan ledare och personal som kan leda till att en god servicekultur skapas och bibehålls. LÄS MER

  5. 5. Revenue Management - om intäktsoptimering på Choice Hotels Scandinavia ASA

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Maria Fräs; Marie Granelli; [2005]
    Nyckelord :revenue management; intäktsoptimering; choice hotels; segmentering; prognos; Organizational science; Organisationsteori; Management of enterprises; Företagsledning; management; Social Sciences; Business and Economics;

    Sammanfattning : Hotellbranschen kännetecknas av att vara kapitalintensiv med höga fasta och förhållandevis låga rörliga kostnader. Ett osålt hotellrum medför konsekvenser på resultatet eftersom de inte går att lagra till senare försäljning. LÄS MER