Sökning: "organisationsteori reflektion"
Hittade 5 uppsatser innehållade orden organisationsteori reflektion.
1. Likvärdighet i motvind : Framgångsfaktorer för utveckling i bortvalda skolor
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Syftet med den här fallstudien är att undersöka två segregerade F-9 skolor i en storstadsregion i Sverige som lyckats vända ett nedåtgående resultat till en mer inkluderande och likvärdig undervisning. De frågor som är i fokus för studien är hur skolorna organiseras för att stärka elevernas delaktighet och resultat, vilka faktorer som varit fördelaktiga i förändringsarbetet samt hur det specialpedagogiska arbetet och stödinsatser organiseras. LÄS MER
2. Lärarens yrkesroll – ur ett specialpedagogiskt perspektiv med förskollärares förhållningssätt
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Strid, Susanne & Tempte, Maria (2016). Lärarens yrkesroll - ur ett specialpedagogiskt perspektiv med förskollärares förhållningssätt. Specialpedagogik, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Högskola. LÄS MER
3. ”Vem definierar välbefinnande och vad är ett värdigt liv?” En kvalitativ studie om hur biståndshandläggare inom äldreomsorgen tolkar och använder socialtjänstlagen
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Kandidatuppsatsens syfte är att undersöka hur biståndshandläggare inom äldre-omsorgen tolkar och använder socialtjänstlagen i handläggningsprocesser. En kvalitativ forskningsmetod används och totalt har sex biståndshandläggare inter-vjuats. LÄS MER
4. "Att så frön" Specialpedagogens roll utifrån ett lärande- och organisationsteoretiskt perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPISammanfattning : Studiens syfte är att undersöka specialpedagogens roll i skolutveckling utifrån ett lärande- och organisationsteoretiskt perspektiv. Detta innebär att belysa och analysera hur specialpedagoger kan främja lärares lärande om hur läraruppdraget kan förverkligas. LÄS MER
5. Skolan som en lärande organisation: En litteraturstudie om hur det kan uppnås
Magister-uppsats, Lunds universitet/PedagogikSammanfattning : Trots att skolan har lärande som sitt gebit vet man inte särskilt mycket om förutsättningarna för dess organisatoriska lärande, vilket anses nödvändigt för en organisations utveckling. Jag har därför valt att undersöka och identifiera de faktorer som är rimliga att anta att man kan applicera på skolans verksamhet - trots att den som organisation skiljer sig från vinstdrivande företag genom exempelvis begränsade ekonomiska resurser och komplexa organisationsstruktur. LÄS MER