Sökning: "organisationsteori skola"

Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser innehållade orden organisationsteori skola.

  1. 1. Speciallärarexamen - oumbärlig eller överflödig? : Sex rektorers perspektiv på specialläraruppdraget

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emma Sandsborg; [2023]
    Nyckelord :profession; rektor; speciallärare; specialpedagog; språk-; läs- och skrivutveckling;

    Sammanfattning : Denna studie önskar bidra med kunskap om rektorers perspektiv på specialläraruppdraget och vilken insikt de kan ha gällande speciallärarens uppdrag och profession. Studien önskar även bidra med vilka rektorers visioner om och perspektiv på speciallärarens uppdrag kan vara framgent gällande elevers språk-, läs- och skrivutveckling. LÄS MER

  2. 2. Skolsköterskans roll i samverkan - En studie av samverkansdokument

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Natalie Holst; [2023]
    Nyckelord :Collaboration; school nurse; employer expectations of collaboration; regulations; organisational theory; school; collaboration policy.; Samverkan; skolsköterska; arbetsgivarens förväntningar på samverkan; regelverk; organisationsteori; skola; samverkanspolicy.;

    Sammanfattning : Varför är det så svårt att samverka när det egentligen är ganska lätt? Syftet med denna studie är att bidra med kunskap kring samverkan i relation till förväntan på skolsköterskan i kommunal verksamhet. Granskning av samverkansdokument på nationell-, kommunal samt yrkespecifiknivå analyserades. LÄS MER

  3. 3. SSPF-samverkan som arbetsmetod : En kvalitativ studie om socialtjänstens, skolans, polisens ochfritidens syn på brottspreventiv samverkan kring ungdomaröver verksamhetsgränserna.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)

    Författare :Linus Hagström; Maja Hane; [2023]
    Nyckelord :SSPF-samverkan; skola; socialtjänst; polis; fritid;

    Sammanfattning : Då samverkan under den senaste tiden utvecklats till en mycket viktig byggsten i det socialaarbetet fann vi det intressant och givande att belysa just fenomenet samverkan i vår c-uppsats.Vi valde att rikta in oss på SSPF-samverkan vilket är en brottspreventiv samverkansmodellmellan socialtjänst, skola, polis och fritid som riktar sig mot ungdomar som befinner sig iriskzon att lagföras. LÄS MER

  4. 4. Anmälningspliktens dilemma : Hur organisatoriska faktorer upplevs påverka skolpersonals handlingsutrymme vid orosanmälningar

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Centrum för socialt arbete - CESAR

    Författare :Elisabeth Dahlqvist-Krasowska; [2022]
    Nyckelord :Obligation to report; school staff; discretion; organizational theory; Anmälningsplikt; anmälningsskyldighet; skolpersonal; handlingsutrymme; organisationsteori;

    Sammanfattning : Barn riskerar att fara illa eller dö när anmälningsskyldiga underlåter att följa den lagstadgade anmälningsplikten. Denna studie har därför genom sex kvalitativa semi- strukturerade intervjuer undersökt hur anmälningspliktig skolpersonal upplever att organisatoriska faktorer påverkar deras skyldighet att anmäla oro till socialtjänsten, samt vilka faktorer som anses underlättande eller försvårande i anmälningsproceduren. LÄS MER

  5. 5. “Vi måste faktiskt kartlägga, vi får inte bara säga att de har ett utländskt efternamn!” : en undersökning om kartläggning av elever i behov av svenska som andraspråk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Emmy Wingren; Emelia Lundblad; [2021]
    Nyckelord :Andraspråkselever; kartläggning; svenska som andraspråk; kartläggningsmaterial; nyanlända; riktlinjer; styrdokument;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att belysa hur pedagoger på fem skolor belägna i samma kommun arbetar med kartläggning av elever i behov av svenska som andraspråk. Vi intresserar oss för vilka riktlinjer de har att följa i sitt arbete, vem som ansvarar för kartläggningen samt vilket kartläggningsmaterial de använder. LÄS MER