Sökning: "organisationsvärderingar"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade ordet organisationsvärderingar.

  1. 1. Den heliga kulturen- En studie i hur anställda i Svenska kyrkan upplever normativ styrning

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Sofia Bengtsson; Olivia Persson; Linnea Truedsson; [2022]
    Nyckelord :brand-centred control; normative control; Church of Sweden; organizational culture; organizational values; Business and Economics;

    Sammanfattning : Examensarbetets titel: Den heliga kulturen - En studie i hur anställda i Svenska kyrkan upplever normativ styrning Seminariedatum: 2 juni 2022 Ämne/kurs: FEKH49, Examensarbete i organisation på kandidatnivå, 15 hp Författare: Sofia Bengtsson, Olivia Persson, Linnea Truedsson Handledare: Olof Hallonsten Fem nyckelord: brand-centred control, normativ styrning, Svenska kyrkan, organisationskultur, organisationsvärderingar Forskningsfråga: Hur upplever icke-klerikala anställda inom en församling i Svenska kyrkan normativ styrning? Syfte: Studien ämnade bidra till den allmänna debatten kring normativ styrning med ett nytt empiriskt perspektiv, och undersöka hur icke-klerikala anställda inom Svenska kyrkan upplever normativ styrning. Metod: En kvalitativ fallstudie har utförts där åtta semistrukturerade intervjuer har genomförts med personer i icke-klerikala positioner inom en församling i Svenska kyrkan. LÄS MER

  2. 2. “Mer än bara vackra ord” : En kvalitativ studie om värdegrunder hos ICA Gruppen och fem av ICA:s livsmedelsbutiker 

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Emma Ketzénius; Sara Wikberg; [2022]
    Nyckelord :Organisationsvärderingar; värdegrundsarbete; organisationen ICA;

    Sammanfattning : Värdegrunder har sedan 1990-talet setts som attraktiva för organisationer att utveckla. Detkan dock bli otydligt hur organisationer ska definiera värdegrunderna så att alla medlemmarinom en organisation förstår dem på samma sätt. LÄS MER

  3. 3. Employer branding : En kvalitativ studie om hur företag arbetar med intern employer branding för att behålla personal

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Linnéa Holm; [2020]
    Nyckelord :Internal employer branding; organizational values; organizational culture; loyality; competence; retention rate; Human Resources Management; organizational identity; Intern employer branding; organisationsvärderingar; organisationskultur; lojalitet; kompetens; personalomsättning; organisationsidentitet; Human Resources Management.;

    Sammanfattning : Rörligheten på arbetsmarknaden är en aktuell fråga där krav ställs mot organisationerna för att uppfylla de anställdas behov. Det blir därmed extra viktigt för företagen att behålla sin personal eftersom de lätt kan gå till en annan arbetsgivare. LÄS MER

  4. 4. Motivation genom Medvetenhet : - En efterstudie på en svensk organisation som genomgått värdegrundsutbildning

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Rikard Åfors; Jonas Mandelstam; [2018]
    Nyckelord :Medvetenhet; Värderingar; Kongruens; Self-Determination Theory; SDT; Motivation; Inre Motivation; Selfleaders;

    Sammanfattning : Tidigare forskning har undersökt sambandet mellan medvetenhet om värderingar och motivation. Tidigare forskning har däremot inte konkretiserat hur medvetenhet om värderingar kommer till uttryck inom motivation. Studien syftar till att undersöka om anställdas inre motivation påverkas av medvetenhet kring värderingar. LÄS MER

  5. 5. Motorvägen till framgång : En fallstudie om hur organisationskultur och nationell kultur påverkar ledare vid implemeteringen av organisationsvärderingar i ett multinationellt företag

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Ida Eriksson; Johanna Bogren; [2018]
    Nyckelord :Multinationellt företag; ledarskap; organisationskultur; organisationsvärderingar; nationell kultur.;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att genom en fallstudie undersöka hur organisationskultur och nationell kultur påverkar ledare i det multinationella företaget Sector Alarm, och vidare hur dessa faktorer påverkar ledare vid implementering av organisationsvärderingar. Genom semistrukturerade intervjuer med ledare från Sverige, Norge och Finland analyseras och jämförs nationella kulturella profiler utifrån Hofstede (1994) och GLOBE-studien (House et al. LÄS MER