Sökning: "organisatorisk kunskap"

Visar resultat 16 - 20 av 255 uppsatser innehållade orden organisatorisk kunskap.

  1. 16. Lärande och säkerhet i en militär organisation : En fallstudie av Försvarsmaktens flygvapen

    Master-uppsats, Försvarshögskolan

    Författare :Sofie Näslund; [2023]
    Nyckelord :Knowledge management; learning; military; organisational learning; organisational structure; safety; Kunskapshantering; lärande; militär; organisatoriskt lärande; organisationsstruktur; säkerhet;

    Sammanfattning : The national security of Sweden has changed as a result of the Russian invasion of Ukraine. To conduct an active defence, to work preventively, and to meet presumed threats, the Swedish Armed Forces need knowledge about organisational learning. Organisational structure is a factor that influence organisational learning. LÄS MER

  2. 17. Kompetensutveckling- lika för alla? : En kvalitativ fallstudie om upplevelser av kompetensutveckling hos personal inom psykiatrisk slutenvård

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Lisa Stjernstöm; [2023]
    Nyckelord :Experiential learning; continuous professional development; formal education; non-formal education; implementation.; Erfarenhetsbaserat lärande; kompetensutveckling; vidareutbildning; kompetensförsörjning; formellt lärande; implementering;

    Sammanfattning : Bakgrund: Kompetensutveckling som fenomen har i dagens samhälle blivit väldigt populärt inom samtliga sektorer. Härtill finns lagar som reglerar hur verksamheter inom vård- och omsorg ska bedrivas och där ansvaret för att tillgodose rätt kompetens hos personalen faller på vårdgivaren. LÄS MER

  3. 18. Vikten av balans mellan privat- och yrkesliv som fastighetsmäklare : En studie om balansen och dess påverkan på jobbtillfredsställelse och avsikten att byta bransch bland svenska fastighetsmäklare

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Maja Andersson; Pernilla Olsson; [2023]
    Nyckelord :work-life balance; job satisfaction; turnover intention; real estate agent; Balans mellan privat- och yrkesliv; jobbtillfredsställelse; avsikten att byta bransch; fastighetsmäklare;

    Sammanfattning : Titel: Vikten av balans mellan privat- och yrkesliv som fastighetsmäklare - En studie om balansen och dess påverkan på jobbtillfredsställelse och avsikten att byta bransch bland svenska fastighetsmäklare Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka om balans mellan privat- och yrkesliv påverkar jobbtillfredsställelse och avsikten att byta bransch bland svenska fastighetsmäklare. Utöver detta kommer hänsyn tas till eventuella könsskillnader inom de valda områdena. LÄS MER

  4. 19. Kompetensutveckling- lika för alla : En kvalitativ fallstudie om upplevelser av kompetensutvecklinghos personal inom psykiatrisk slutenvård

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Lisa Stjernström; [2023]
    Nyckelord :experiential learning; continuous professional development; formal education; non-formal education; implementation.; erfarenhetsbaserat lärande; kompetensutveckling; vidareutbildning; kompetensförsörjning; formellt lärande; implementering;

    Sammanfattning : Bakgrund: Kompetensutveckling som fenomen har i dagens samhälle blivit väldigt populärt inom samtliga sektorer. Härtill finns lagar som reglerar hur verksamheter inom vård- och omsorg ska bedrivas och där ansvaret för att tillgodose rätt kompetens hos personalen faller på vårdgivaren. LÄS MER

  5. 20. Delaktighet för barn med intellektuell funktionsnedsättning i förskolan : En intervjustudie med 11 assistenter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Åsa Lundberg; [2023]
    Nyckelord :delaktighet; förskola; intellektuell funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att få en inblick i hur de som arbetar närmast barnet med intellektuell funktionsnedsättning, assistenterna, definierar delaktighet, vilka faktorer de ser främjar delaktighet och vilka hinder de ser för delaktighet i den reguljära förskolans verksamhet för dessa barn samt vilken betydelse assistenten har för barnets grad av delaktighet, då det behövs mer forskning inom detta område. En kvalitativ ansats har antagits och data har samlats ingenom 11 semistrukturerade intervjuer med assistenter som arbetar med barn med intellektuell funktionsnedsättning i förskolan. LÄS MER