Sökning: "organisatoriskt perspektiv i specialpedagogik"
Hittade 5 uppsatser innehållade orden organisatoriskt perspektiv i specialpedagogik.
1. Rektorers perspektiv och inverkanpå specialpedagogers arbetsuppgifter i förskolan : En kvalitativ och kvantitativ undersökning av rektorers samverkan med specialpedagoger i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : På 1990-talet skrevs specialpedagogik in i styrdokument för förskolan för första gången. I och med de växande barngrupperna och att barn i behov av stöd fick en mer självklar plats iförskolan ställdes det också krav på en bättre pedagogisk kvalité. LÄS MER
2. De faktiska förutsättningarnas kraft i förskolans praktik. : Om arbetet med barn i behov av särskilt stöd och likvärdighet ur ett organisatoriskt perspektiv.
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur rektorer och förskollärare beskriver arbetet med barn i behov av särskilt stöd, likvärdighet och specialpedagogiska behov i relation till förskolans organisatoriska förutsättningar. Detta för att analysera vilka tänkbara konsekvenser det kunde få för barns rättigheter till en likvärdig förskola. LÄS MER
3. Skolans arbete med extra anpassningar : Ett organisatoriskt perspektiv
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Sommaren 2014 infördes extra anpassningar i Skollagen (2010:800). Med det ålades skolan krav på tidiga stödinsatser då en elev riskerar att inte uppfylla kunskapskraven i ett eller flera skolämnen. LÄS MER
4. Arbete med skolans lärmiljö. En möjlighet för ökad delaktighet
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Studien fokuserar på sambandet mellan de åtgärder som skrivs i elevernas åtgärds-program på skol- och gruppnivå samt hur specialpedagogen och pedagoger/arbetslag främjar en god lärmiljö. Frågor som förtydligar syftet är: Vilken medvetenhet finns hos pedagogerna/arbetslagen när det gäller vikten av en bra lärmiljö? Hur används specialpedagogens stöd när åtgärdsprogram upprättas? Gör specialpedagogens medverkan vid skrivandet av åtgärdsprogram att fokus mer hamnar på skol- gruppnivå än om han/hon inte medverkat? Hur konstrueras åtgärder på skol- och gruppnivå som möjliggör för elever att delta i klassen? Teori: Det sociokulturella perspektivet är studiens utgångspunkt och verktyg. LÄS MER
5. Förklara så att jag förstår! En studie på en grupp elever i årskurs sju, som uttrycker att matematik är svårt.
C-uppsats,Sammanfattning : SyfteStudiens syfte var att belysa situationen för en grupp elever i årskurs 7 som uttrycker attmatematik är svårt. Den empiriska undersökningen avsåg att besvara syftet utifrån femfrågeställningar som berör vilken inställning eleverna har till matematikämnet, vilka tidigareupplevelser eleverna har av ämnet, hur eleverna upplever sin förmåga i ämnet matematik,vilka erfarenheter och upplevelser eleverna har av olika former av stöd och hur elevernaupplever sin undervisning i årskurs 7. LÄS MER