Sökning: "organiserad rast"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden organiserad rast.

  1. 1. Organiserad rastverksamhet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Annie Olsson; Viktoria Weidenborg; [2023-10-24]
    Nyckelord :Organiserad rastverksamhet; rast; konflikter; konflikthantering; delaktighet; trygghet; recess; conflicts;

    Sammanfattning : Raster är en viktig del av elevernas vardag och är något som har funnits i stort sett sedan skolan infördes. Dock är det en del elever som upplever raster som ett jobbigt moment under skoldagen. Raster kan för eleverna vara den bästa stunden på dagen, men för vissa är det den värsta. LÄS MER

  2. 2. ”Alla säger att rastverksamheten är så viktig men när det väl kommer till kritan är det mycket viktigare med matematik” : En kvalitativ studie om verksamma pedagogers uppfattningar om rasten som pedagogiskt verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Agnevik; Linda Sundelin; [2020]
    Nyckelord :Fritidshem; Organiserad rastverksamhet; pedagogers ledarskap; pedagogiskt verktyg; rasten;

    Sammanfattning : Rast finns schemalagt i alla skolor men det är otydligt vad rasten bör innehålla och hur den kan nyttjas för elevernas lärande. Syftet med studien är att beskriva och skapa förståelse för olika aspekter av rasten som pedagogiskt verktyg utifrån åtta pedagogers uppfattningar. LÄS MER

  3. 3. ”Rör på er!” : Hur 5 pedagoger uppfattar sitt arbete med att motivera eleverna till fysisk aktivitet under rasten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Andreas Karlsson; Joakim Ott; [2020]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; motivation; pedagoger; rast;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på hur pedagoger uppfattar hur de motiverar elever till fysisk aktivitet. Studien är en kvalitativ studie genom semistrukturerade intervjuer där fem pedagoger intervjuats. LÄS MER

  4. 4. ”… och alla lärare tyckte det var jättekul, men ingen ville hjälpa till.” : Pedagogers tankar om raster och mobbning.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Ellinor Ekmark; Linda Fares; [2016]
    Nyckelord :recess; organized recess; bullying; conflicts; gender; exclusion; rast; organiserad rast; mobbning; konflikter; genus; utanförskap;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att studera pedagogers syn och åsikter kring mobbning på skolgården och hur de vill arbeta för att motverka detta; genom till exempel övervakning eller rastverksamhet. Vi ville även undersöka om pedagoger upplevde att det fanns en skillnad mellan flickor och pojkars mobbning, och om detta påverkade deras arbete på rasten. LÄS MER

  5. 5. Rastverksamhet : – Ett möjligt arbetssätt för att minska kränkande behandling och konflikter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :David Wigren; Peter Johansson; [2014]
    Nyckelord :Rastverksamhet; kränkningar; konflikt; vuxnas betydelse; antimobbningsarbete; rast; mobbning;

    Sammanfattning : Vårt utvecklingsarbete syftar till att öka kunskap och förståelse gällande hur en organiserad rastverksamhet kan minska kränkande behandling och konflikter. Rasten utgör 20 % av elevers skoldag. Det är ett outnyttjad arena för pedagogiska möten med barnen. LÄS MER