Sökning: "organisering av undervisningen"

Visar resultat 1 - 5 av 57 uppsatser innehållade orden organisering av undervisningen.

  1. 1. Nivågruppering i fokus - En studie om undervisning i gehörs- och musiklära

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Sanna Olsson; Svante Norlin; Edvin Sydmark; [2023]
    Nyckelord :differentierad undervisning; gehörs- och musiklära; musikpedagogik; musikteoriundervisning; nivågruppering; utbildningsvetenskap differentiated teaching; level grouping; music pedagogy; music theory; music theory teaching; educational science; Music Education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Under vår utbildning har vi blivit intresserade av nivågruppering. Syftet med studien är att undersöka hur nivågruppering används i gehörs- och musiklära samt dess påverkan på undervisningen. LÄS MER

  2. 2. Hälsoundervisning i Sverige och Finland : ett elevperspektiv

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Sonja Ruohonen; [2023]
    Nyckelord :health; pupil perspective; Sverige; Finland; perceptions of health; health literacy; HL; health knowledge; health education; physical education; hälsa; elevperspektiv; Sverige; Finland; uppfattningar om hälsa; hälsolitteracitet; HL; kunskaper om hälsa; hälsoundervisning; idrott och hälsa;

    Sammanfattning : Det har lyfts oro nationellt och internationellt för barn och ungas hälsa. Eftersom kunskaper om hälsa har visats hänga ihop med individers hälsa finns det ett behov att forska mer om hur hälsoundervisning bör organiseras. LÄS MER

  3. 3. Att möta alla elever : Lärares tolkning och beskrivning av differentierad engelskundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Ida Jonsson; [2023]
    Nyckelord :Differentierad undervisning; inkludering; engelskundervisning; fenomenografi;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att identifiera hur engelsklärare i årskurs 4–6 uppfattar begreppet differentierad undervisning, samt urskilja hur begreppet förankras i undervisningen. Syftet uppnås genom att besvara frågorna om hur lärare tolkar begreppet differentierad undervisning, vad lärare anser vara viktiga kunskaper och färdigheter för att lyckas med en differentierad undervisning i engelska samt hur de deltagande lärarna beskriver sin differentierade engelskundervisning. LÄS MER

  4. 4. Lärares resonemang kring klasstorlekar : En kvalitativ studie om undervisning och organisering av elevgrupper utifrån klasstorlek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Uppsala universitet Samverkan (UU Samverkan)

    Författare :Pernilla Dahl; Malin Gustafsson; [2023]
    Nyckelord :Didaktik; klasstorlek; undervisning; elevgruppering; lärare;

    Sammanfattning : Denna studie genomfördes med syfte att undersöka hur lärare tänkt och didaktiskt resonerat om klasstorlekens förhållande till undervisningens utformning och innehåll. Det är en kvalitativ studie om hur legitimerade lågstadielärare resonerat både om undervisning och organisering av elevgrupper utifrån språkliga, konstnärliga och naturvetenskapliga ämnen. LÄS MER

  5. 5. Hur ser verkligheten ut för den nyexaminerade idrottsläraren? : En kvalitativ intervjustudie om nyexaminerade idrottslärares upplevelser av undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Andreas Pettersson; Otto Simola; [2022]
    Nyckelord :Frame factors; PE teachers; teaching; teaching styles; Ramfaktorer; idrottslärare; undervisning; undervisningsstilar;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med föreliggande studie är att undersöka nyexaminerade lärares upplevelser av undervisning i skolämnet idrott och hälsa. Detta undersöktes genom att intervjua dem om deras upplevelser när det kommer till yttre och inre faktorer som påverkar den didaktiska förmågan, hur respondenterna undervisar samt vilka undervisningsmetoder dem förhåller sig till i undervisningen. LÄS MER