Sökning: "organisering principer"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden organisering principer.

  1. 1. Utbildning på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet : Huvudmannens uppfattning av vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och beskrivning av organisering

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Sophie Rönnklint; [2022]
    Nyckelord :Scientific knowledge; proven experience; education; organising; action nets; the accountable authority; phenomenography; a theory of organizing; Vetenskaplig grund; beprövad erfarenhet; utbildning; organisering; handlingsnät; huvudmannen; fenomenografi; en teori om organisering;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om huvudmannens uppfattning av vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och huvudmannens beskrivning av organisering enligt uppdraget med en utbildning som vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Essän utgår från två övergripande frågeställningar; Hur uppfattar huvudmannen innebörden av vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet? och Hur beskriver huvudmannen arbetet med att planera, genomföra och följa upp en utbildning som vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet? Teoretiska utgångspunkter är fenomenografin, där uppfattningsbegreppet är centralt, och en teori om organisering som bidrar till att utforska organisering genom att identifiera organisationens handlingsnät. LÄS MER

  2. 2. En nationell studie av syn på uppgiftsväxling som hållbar kompetensförsörjning inom intensivvården

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Mikael Engvall; [2021]
    Nyckelord :sustainable leadership; critical care; competence; organization; nurse specialist; task shifting; Vårdförbundet; work shifting; hållbart ledarskap; intensivvård; kompetens; organisering; specialistsjuksköterska; uppgiftsväxling; Vårdförbundet; workshifting;

    Sammanfattning : Hållbar kompetensförsörjning är en av välfärdssamhällets största utmaningar, där offentlig sektor idag visar betydande problem. Två huvudprinciper ses kring hantering av dessa utmaningar. LÄS MER

  3. 3. Information Management between Project Phases : The Value Creation Process of Recognizing Digital Waste between Construction and Operational Phases

    Master-uppsats, KTH/Ledning och organisering i byggande och förvaltning

    Författare :Diana Berndt Shin; [2021]
    Nyckelord :Information Management; Digital Waste; Project Phases; Value Creation Process; Lean Thinking; Informationshantering; Informationsflöden; Projektfaser; Värdeskapande processer; Lean thinking;

    Sammanfattning : Digitalization as a driving force in the AEC industry is no longer a new subject when talking about accelerating innovation and solving environmental challenges. Traditional approaches can limit some of these outcomes and typically imply that many issues that could have been predicted with early involvement of stakeholders, are recognized in much later stages of the project at great expense. LÄS MER

  4. 4. Inbäddning av EU-policy. En idéanalytisk studie om hur de horisontella principerna översätts från EU till lokala projektansökningar

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Filippa Bokelid; Hanna Hallgren; [2019]
    Nyckelord :Organisering; Översättning; Europeiska socialfonden; nyinstitutionell teori; konstruktivism;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur Europeiska socialfondens (ESF) horisontella principer översätts i region Sydsveriges projektägares skriftliga ansökningar, med hjälp av ett konstruktivistiskt och nyinstitutionellt perspektiv. Genom en beskrivande idéanalys tillsammans med Carol Lee Bacchis ansats om problemrepresentation ämnar uppsatsen besvara frågeställningar som berör hur de horisontella principerna i ESF:s policydokument beskrivs, vilka effekter denna beskrivning får samt hur de rekonstrueras i lokala projektansökningarna. LÄS MER

  5. 5. Utveckling av kursmoment för kemiundervisning : En undersökning av gymnasieelevers kunskapsutveckling i samband med lärandeaktiviteter rörande kemisk analys och hållbar utveckling

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Evelina Svedin; [2019]
    Nyckelord :Course components; Scientific Literacy; ”SSI” Socio-scientific issues ; sustainable development; chemical analysis; didactical model; application of discourse.; Undervisningsmoment; Scientific Literacy; ”SNI” Samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll ; hållbar utveckling; kemisk analys; didaktisk modell; diskurstillämpning.;

    Sammanfattning : I denna undersökning studerades en grupp gymnasieelevers kunskapsutveckling i samband med ett kursmoment, bestående av fyra olika delmoment, som konstruerades som en del av denna undersökning. Eleverna som deltog i undersökningen går för tillfället i årkurs 1 på Naturvetenskapsprogrammet och den kurs som eleverna läste och som kursmomentet genomfördes i var kemi 1. LÄS MER