Sökning: "organized recess"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden organized recess.

  1. 1. Organiserade rastaktiviteter med fokus på fysiska aktiviteter på låg- och mellanstadiet : En explorativ studie om nyckelpersoners uppfattningar om implementering

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för folkhälso- och idrottsvetenskap

    Författare :Frida Nyman; [2023]
    Nyckelord :School; recess; recess activities; physical activity; health promotion; Skolan; rast; organiserade rastaktiviteter; fysisk aktivitet; hälsofrämjande;

    Sammanfattning : Introduction: Organized recess activities which stimulate to physical activity are important for developing social skills, academic performance, and creating a positive attitude towards physical activity. The aim of the study is to investigate key people's perceptions towards the implementation of organized recess activities, with an enforcement on physical activities in primary and secondary schools. LÄS MER

  2. 2. Rörelse i skolvärlden : En kvalitativ undersökning av hur pedagoger  arbetar med Skolverkets förslag om mer  rörelse

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Viktor Yousef; Omar Amdaouech; [2023]
    Nyckelord :Movement proposal; brain breaks; school; grades 7–9; teaching; Swedish National Agency for Education; government; physical education health; Rörelseförslag; brain breaks; skola; årskurs 7–9; undervisning; skolverket; regering; idrott hälsa;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med denna studie är att undersöka hur pedagoger arbetar med förslaget om "mer rörelse i skolan". För att uppnå studiens syfte, kommer följandefrågeställningar att besvaras: Hur tolkar olika pedagoger förslaget om "mer rörelse i skolan"? Hur genomförs förslaget i praktiken? Hur utvärderar man det praktiska arbetet med förslagetom "mer rörelse i skolan"? Teori och metod Denna studie genomfördes med en kvalitativ ansats. LÄS MER

  3. 3. Finns det ett samband mellan hälsorelaterad livskvalitet och främjande av fysisk aktivitet i skolan? : En tvärsnittsstudie på elever i årskurs 7 (13–14 år)

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Markus Hermansson; Leo Norling; [2022]
    Nyckelord :Physical activity; health; quality of life; Kidscreen; school; pupils; school promotion; Fysisk aktivitet; hälsa; livskvalitet; Kidscreen; skolan; elever; skolinsats;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med studien var att undersöka samband mellan insatser för att främja fysisk aktivitet i skolan och hälsorelaterad livskvalitet hos elever i årskurs 7. Metod Denna studie genomfördes med en kvantitativ ansats och tvärsnittsdesign. LÄS MER

  4. 4. Organiserade rastaktiviteter i grundskolan : aspekter som enligt skolpersonal kan främja elevers sociala utveckling och fysiska aktivitet : en enkätundersökning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Marcus Elving; Jenny Hansson; Moa Thunborg; [2017]
    Nyckelord :Organized activities; recess; social development; physical activity; elementary school; Organiserade rastaktiviteter; social utveckling; fysisk aktivitet; grundskolan;

    Sammanfattning : Trots att rasten utgör en stor del av grundskoleelevers skoldag så finns inga tydliga nationella riktlinjer för vad rasten faktisk ska innehålla. Undersökningens syfte var att studera hur skolpersonal anser att organiserade rastaktiviteter i grundskolan kan främja elevers sociala utveckling och fysiska aktivitet. LÄS MER

  5. 5. ”… och alla lärare tyckte det var jättekul, men ingen ville hjälpa till.” : Pedagogers tankar om raster och mobbning.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Ellinor Ekmark; Linda Fares; [2016]
    Nyckelord :recess; organized recess; bullying; conflicts; gender; exclusion; rast; organiserad rast; mobbning; konflikter; genus; utanförskap;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att studera pedagogers syn och åsikter kring mobbning på skolgården och hur de vill arbeta för att motverka detta; genom till exempel övervakning eller rastverksamhet. Vi ville även undersöka om pedagoger upplevde att det fanns en skillnad mellan flickor och pojkars mobbning, och om detta påverkade deras arbete på rasten. LÄS MER