Sökning: "orientalism kultur"

Visar resultat 1 - 5 av 72 uppsatser innehållade orden orientalism kultur.

  1. 1. NORMALISERING AV ANTIMUSLIMSK RETORIK I EUROPA? En kvalitativ studie om antimuslimsk retorik i svenska traditionella partier

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Abdullahi Mohamed Osman; [2023-07-03]
    Nyckelord :Högerpopulistiska partier; Traditionella partier; Antimuslimsk retorik; Orientalism; Assimilation; Muslimsk kultur; Västerländsk kultur; Orienten; Europa; Mellanöstern;

    Sammanfattning : Existing literature argues that right-wing populist parties have recently gained remarkable success in several EU member states. Thus, they have gained a prominent position in the European political discourse, where they pursue anti-Muslim rhetoric. LÄS MER

  2. 2. Etnicitet inom skolämnet svenska : En studie om hur den etniska mångfalden representeras i läromedel för låg- och mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Elias Hession; Kani Kammaran Habib; [2023]
    Nyckelord :Etnicitet; representation; läromedel; västerländsk; icke-västerländsk; orientalism; postkolonialism;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att ta reda på i vilken omfattning etnicitet uttrycks i läromedel i ämnet svenska för låg- och mellanstadiet, samt att ta reda på hur etnicitet representeras utifrån kultur, platser och egennamn i de undersökta läromedlen, sett till västerländskt och icke-västerländskt. För att få fram den här informationen har två frågeställningar formulerats: I vilken omfattning uttrycks olika etniciteter i text och bild när det gäller västerländska och icke-västerländska kulturer, platser och egennamn? På vilka sätt representeras de västerländska och icke-västerländska kulturerna, platserna och egennamnen i läromedlen? Två teorier har använts i studien. LÄS MER

  3. 3. Familjebehandling och hedersrelaterat våld och förtryck - en möjlig kombination? : - En kvalitativ studie om socialsekreterares tankar kring familjebehandling i ärenden med hedersrelaterat våld och förtryck

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap

    Författare :Oscar Bilker; Josefine Freij; [2023]
    Nyckelord :honor-based violence and oppression; social services; family treatment; interventions; culture.; hedersrelaterat våld och förtryck; socialtjänst; familjebehandling; insatser; kultur.;

    Sammanfattning : Syftet med den här kvalitativa studien har varit att undersöka hur socialsekreterare upplevermöjligheten till familjebehandling i familjer där hedersrelaterat våld och förtryck (HRV)förekommer. Halvstrukturerade intervjuer genomfördes med yrkesverksammasocialsekreterare eller socionomer, som under de fem senaste åren arbetat somsocialsekreterare. LÄS MER

  4. 4. När det brinner i 60% av landet : En kvalitativ gestaltningsanlays av svenska nyhetstidningars gestaltning av Norrland i digitala nyhetsrubriker

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Ester Marklund; Miranda Widdgård; [2022]
    Nyckelord :Norrland; digital news headlines; Internal orientalism; Media logic; framing analysis; Norrland; Digitala nyhetsrubriker; Internal orientalism; Medielogik; Getaltningsanalys.;

    Sammanfattning : Sverige består av tre landsdelar: Norrland, Svealand och Götaland. Med färre invånare är Norrland ändå märkbart större till ytan och utgör ca 60% av landet. Trots den stora ytan används Norrland kontinuerligt som samlingsbegrepp för händelser inom landsdelen. LÄS MER

  5. 5. Hur etnicitet representeras : En kvalitativ textanalys i läromedel för svenska och SVA

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Foozhan Dawodi; Darivan Selim; [2022]
    Nyckelord :Etnicitet; representation; multimodalitet; orientalism; läromedel;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att synliggöra hur representation av etnicitet framställs i läromedel för ämnena svenska och svenska som andraspråk i årskurserna förskoleklass till årskurs tre (F-3). Två frågeställningar har framställts för att besvara syftet och den centrala problemformuleringen. LÄS MER