Sökning: "originalversion"

Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser innehållade ordet originalversion.

  1. 1. Underlandet : – En adaptionsstudie av Lewis Carrolls originalversion och Disneys filmversion

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Lina Karlsson; Emma Löfvendahl; [2023]
    Nyckelord :Alice i underlandet; Lewis Carroll; Walt Disney; adaption; disneyfication; intrig; karaktärer;

    Sammanfattning : Emma Löfvendahl och Lina Karlsson (2023) Underlandet - En adaptionsstudie av Lewis Carrolls originalversion och Disneys film. Självständigt arbete, Svenska, inriktning F-3, grundnivå, 15 högskolepoäng. Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap. LÄS MER

  2. 2. Lättläst skönlitteratur – en nödvändig anpassning eller en fördummande förenkling? : En studie om högstadielärares förhållande till utveckling av läsförståelse genom lättläst skönlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Ella Eriksson; Pauline Särg; [2023]
    Nyckelord :Lättläst skönlitteratur; didaktik; läsförståelse; språkutveckling; läslust;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka lärares förhållande till och användning av lättläst skönlitteratur i ämnet Svenska i årskurs 7–9. Studien är genomförd via enkäter på internet, med frågor som innehåller skattningsfrågor och frågor med öppna svar. Svaren i enkäten har analyserats utifrån en abduktiv analysmetod. LÄS MER

  3. 3. Anne Franks dagbok i originalversion eller lättläst? : En komparativ adaptionsstudie om den oavkortade originalutgåvan och den lättlästa versionen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Sebastian Stefanusson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen är en komparativ adaptionsanalys, där jag har jämfört två versioner av Anne Franks dagbok, den oavkortade originalutgåvan (2013) och den lättlästa versionen (2019). Syftet med arbetet var att se vad som händer med Anne Franks dagbok när den bearbetats till en lättläst bok, och vilka skillnader samt likheter som finns i böckernas dagboksinlägg och byggstenar som miljö, perspektiv, personer och händelser. LÄS MER

  4. 4. Ronja som seriefigur : En komparativ adaptionsstudie av Ronja Rövardotter i serieformat

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Clara Dahlin; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur berättelsen om Ronja Rövardotter förändrats genom adaptionen från kapitelbok till serie. Ronja Rövardotter i originalversion från 1981 jämförs i en komparativ adaptionsstudie med de serieböcker om Ronja Rövardotter som utkom 2016- 2017. LÄS MER

  5. 5. Originalversion eller lättläst version i undervisningen? : – en komparativ analys av Mästerdetektiven Blomkvist och Den hemliga trädgården

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Julia Day; Angelica Östlund; [2021]
    Nyckelord :Barnboksklassiker; lättläst; didaktik; komparativ studie; Mästerdetektiven Blomkvist; Den hemliga trädgården; murbruk; språkförändringar;

    Sammanfattning : Uppsatsen analyserar texten i oavkortade utgåvor av Mästerdetektiven Blomkvist (2003) och Den hemliga trädgården (2010) och jämföra dessa med lättlästa versioner. Syftet med analysen är undersöka skillnaderna i de olika versionerna utifrån språkförändringar, “murbruk” och ton. Uppsatsen är en komparativ litteraturstudie. LÄS MER