Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 45 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Att gestalta klaverutdrag : operarepetitörens perspektiv
Magister-uppsats, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för operaSammanfattning : En repetitör är en pianist vars uppgift är att musikaliskt instudera sångarnas partier, både i utbildningssammanhang och i professionella sammanhang inför föreställningar. Det tillkommer spel under sceniska repetitioner, orkesterspel under föreställning och repetitionsdirigering. LÄS MER
2. Akustisk Orkester eller MIDI Orkester i Filmmusik? : En studie om hörbara skillnader och preferenser mellan akustisk orkester och MIDI orkester inom filmmusik
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälleSammanfattning : Datorn kan användas till nästan allt idag, och filmmusik är inget undantag. Men hur kan ett MIDI-orkestrerat stycke mätas mot ett orkestralt? Studiens syfte är att, med fokus på filmmusik, bidra med kunskap gällande hörbara skillnader och preferenser mellan akustisk orkester och MIDI-orkester. LÄS MER
3. Akustisk eller digital orkester? : En undersökning om hörbara skillnader mellan akustisk och digital orkester och vilken som föredras
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälleSammanfattning : I denna studie undersöks skillnader mellan akustisk och digital orkester och vilken versionden allmänna lyssnaren utan särskilda musikproduktionsförkunskaper föredrar. Studien utgårfrån den digitala versionens perspektiv och fokuserar på hur en digital orkester kan redigerasför att låta akustisk. LÄS MER
4. På jakt efter ett uttryck : Lärdomar, erfarenheter och ny konstnärlig riktning i mötet mellan två musikaliska genrer
Master-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för komposition, dirigering och musikteoriSammanfattning : I det här arbetet kommer jag att beskriva hur jag nådde fram till mitt konstnärliga val att renodla de två traditionerna jazz och klassisk musik. Det kommer jag att göra genom att presentera mitt arbete och de utmaningar likväl som de källor till glädje jag stötte på när jag komponerade musiken. LÄS MER
5. Musicerandets djävulska paradox : Det abstrakta kroppsarbetet samt den delade sårbarheten
Magister-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärandeSammanfattning : I den här vetenskapliga essän, skriven i en form skapad på Centrum för praktisk kunskap vid Södertörns Högskola, undersöker jag min kroppsliga erfarenhet av att spela kontrabas i en orkester. Den egna erfarenhet som gestaltas är en berättelse om ett framförande av Mozarts trettiofemte symfoni inför en tom salong med livestreamande videokameror i pandemins början. LÄS MER