Sökning: "orthographic decoding"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden orthographic decoding.

  1. 1. En undersökning av sambandet mellan morfologisk medvetenhet och avkodningsförmåga

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Isabelle Gripenrot; Leona Tjernström; [2024]
    Nyckelord :speciallärare; avkodningssvårigheter; avkodning; fonologisk medvetenhet; morfologisk medvetenhet;

    Sammanfattning : Many students struggle with their reading development and according to the curriculum, the school has a responsibility to find methods that support and develop all students learning. Morphological awareness and how it contributes to reading development has got more attention in research lately. LÄS MER

  2. 2. Engelska och dyslexi – en (o)möjlig kombination? : En retrospektiv studie om erfarenheter av andraspråkslärande i grundskolan hos elever med dyslexi.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Kristin Persson; [2020]
    Nyckelord :Dyslexia; second language learning; English; students’ experiences; special education; inclusive education; the life history approach; orthographic depth.; Dyslexi; andraspråkslärande; engelska; elevers erfarenheter; specialundervisning; inkluderande undervisning; livshistorier; ortografiskt djup.;

    Sammanfattning : Many people with dyslexia find second language learning difficult (Gallardo, et al., 2015; Csizér, et al., 2010; DiFino & Lombardino, 2004; Simon, 2000). LÄS MER

  3. 3. Ett digitalt läromedel för barn med lässvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, KTH/Skolan för informations- och kommunikationsteknik (ICT)

    Författare :Ruth Eriksson; Luis Galaz Miranda; [2016]
    Nyckelord :Digital Learning Resources; learning to read; Reading difficulties; Web application; Java EE; Text to Speech; PrimeFaces.; Digitalt läromedel; Läsinlärning; Lässvårigheter; Webbapplikation; Java EE; Talsyntes; Primefaces.;

    Sammanfattning : Den digitala tidsåldern förändrar samhället. Ny teknik ger möjligheter att framställa och organisera kunskap på nya sätt. Tekniken som finns i skolan i dag, kan även utnyttjas till att optimera lästräningen till elever med lässvårigheter. LÄS MER

  4. 4. Avkodning gällande ordläsning på svenska och engelska hos svenska typiska läsare och elever med lässvårigheter i årskurs 4

    Magister-uppsats, Logopedi; Hälsouniversitetet

    Författare :Sofie Björndahl; Emelie Johansson; [2013]
    Nyckelord :decoding; word reading; foreign language; reading difficulties; language learning; Swedish; English; avkodning; ordläsning; främmande språk; lässvårigheter; språkinlärning; svenska; engelska;

    Sammanfattning : Olika språk har olika ortografiskt djup och svenska språket anses som ett mer ortografiskt ytligt (regelbundet) språk än engelska språket som anses vara mer ortografiskt djupt (oregelbundet). I Sverige studerar elever det främmande språket engelska från lågstadiet. LÄS MER

  5. 5. Läsförmåga hos barn med Cochleaimplantat : Relaterat till kognitiva och språkliga förmågor

    Magister-uppsats, Logopedi

    Författare :Emma Frejd; Elin Magnusson; [2010]
    Nyckelord :Cochlear implants; reading ability; decoding; phonological skills; working memory; lexical access; phonological production.; Cochleaimplantat; läsförmåga; avkodning; fonologiska färdigheter; arbetsminne; lexical access; fonologisk produktion.;

    Sammanfattning : Cochleaimplantat (CI) är ett tekniskt hörselhjälpmedel som används av personer med grav hörselnedsättning eller dövhet. Ett CI ger barn med medfödd dövhet möjlighet att höra och utveckla talad kommunikation. CI ersätter inte normal hörsel och det finns stora individuella variationer i språk och talfärdighet hos personer med CI. LÄS MER