Sökning: "ostrukturerade samtal"

Visar resultat 1 - 5 av 49 uppsatser innehållade orden ostrukturerade samtal.

  1. 1. Samhällskunskapens komplexitet;utmaningar och perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Mia Duvenett; Felicia Elm Bengtsson; [2024]
    Nyckelord :Samhällskunskap; utmaningar; didaktik; samhällskunskapsundervisning;

    Sammanfattning : Den här kunskapsöversikten belyser utmaningar inom samhällskunskapsundervisning, medsärskilt fokus på samhällskunskapsdidaktik och ämnets dubbla uppdrag.En central aspekt är bristen på en gemensamt definierad ämnesdidaktik. LÄS MER

  2. 2. Demokrati om, genom och för - ett sätt att kunskapsbilda och fostra : En kvalitativ intervjustudie utifrån so-lärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Martina Linder; [2023]
    Nyckelord :social education; the mission of democracy; knowledge; civic education; deliberative conversations; so-undervisning; demokratiuppdraget; kunskap; medborgarfostran; deliberativa samtal;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva och problematisera hur so- lärare i årskurs 4-6 förhåller sig till såväl som adresserar att undervisa elever om demokrati, genom demokrati för att sedan kunna verka för demokrati. Metoden som används för att få svar på forskningsfrågorna är kvalitativa semistrukturerade intervjuer med ostrukturerade inslag där sex yrkesverksamma lärare från fem olika kommuner blivit intervjuade. LÄS MER

  3. 3. Ledarskapets betydelse för arbetet med pedagogisk dokumentation : En diskurspsykologisk studie av rektorers resonemang om pedagogisk dokumentation i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Nettie Samadragja; Malin Frödin; [2021]
    Nyckelord :: Diskurs; kvalitetsarbete; pedagogisk dokumentation; pedagogiskt ledarskap och rektorer.;

    Sammanfattning : Pedagoger möter utmaningar i arbetet med dokumentation och det är rektorn som bedriver förskolan och ansvarar för att höja utbildningens kvalitet. Studiens syfte är därmed att ta reda på vilka diskurser som kommer till uttryck i rektorers resonemang om dokumentationsarbetet på förskolan samt belysa de uttalanden som rektorerna ger uttryck för om stödet till pedagogers arbete med pedagogisk dokumentation. LÄS MER

  4. 4. "Vi har inte högläsning, fröknarna bara läser för oss" : En diskursanalytisk studie av barns perspektiv och barnperspektiv på högläsning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sarah Svedberg; Sara Olsson; [2021]
    Nyckelord :barnperspektiv; diskursanalys; förskollärare; högläsning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra barns och pedagogers diskurser kring högläsning i förskolan. Detta då vi har uppmärksammat att det finns en tydlig kunskapslucka när det kommer till studier som handlar om högläsning där barns perspektiv behandlas. De flesta studier fokuserar mer på pedagogerna samt de didaktiske val de gör. LÄS MER

  5. 5. PERSONCENTRERAT ARBETE INOM SPECIALISERAD HANDREHABILITERING - En kvalitativ intervjustudie om arbetsterapeuters resonemang

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Ebba Gudmundsdottir; Linnea Palmerud; [2020-06-09]
    Nyckelord :Hand therapy; Occupational therapy; Person-centered care;

    Sammanfattning : Bakgrund Ett personcentrerat arbetssätt inom vården har visat sig bidra till positiva effekter för patienter, organisationer och vårdpersonal. Arbetssättet innebär att behandlaren ser varje patient som unik med egna viljor, förmågor och behov. LÄS MER