Sökning: "osynliga elever"

Visar resultat 11 - 15 av 46 uppsatser innehållade orden osynliga elever.

  1. 11. Minecraft i klassrummet : En studie av Minecraft som undervisningsverktyg

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Simon Tornberg; [2021]
    Nyckelord :digitalisering i skolan; digitala verktyg; gamification; Minecraft; spelbaserat lärande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utveckla kunskap om hur lärare kan använda Minecraft i sin undervisning av teknikämnet för elever i årskurs fyra till sex. Utifrån detta syfte formulerades två forskningsfrågor, vilka är: vad inom Minecraft bidrar till elevernas förståelse för tekniska lösningar och vad ser lärare för möjligheter för elevernas lärande genom att jobba med Minecraft. LÄS MER

  2. 12. Biologiämnets osynliga värderingsförmedling : Gymnasieelevers värderingar kring miljöfrågor från gymnasiet och biologiundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Markus Karlsson; [2021]
    Nyckelord :Attitudes; education; upper secondary school; biology; environment; nature; Värderingar; bioloigundervisning; gymnasiet; biologi; miljö; natur;

    Sammanfattning : Skolan har som uppgift att förmedla såväl kunskaper som värden till eleverna, bland annat gällande deras inställning till miljöfrågor, men huruvida läroplanens efterfrågade värderingar förmedlas i ämnesundervisningen tål att studeras vidare. Den här studien breddar tidigare forsknings kvantitativa metodologier med en fenomenologisk ansats, och undersöker genom intervjuer med fem elever och deras lärare om, och i så fall hur, biologiundervisningen på gymnasiet bidrar till elevernas värderingar kring miljöfrågor. LÄS MER

  3. 13. Värdegrundens (o)synlighet i läromedel

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Malin Nilsson; Sofia Ström; [2020-04-15]
    Nyckelord :läromdel; svenska som andraspråk; SFI; iskrimineringsgrunderna; representation; normkritik;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att utifrån de tre diskrimineringsgrunderna etnicitet, sexuell läggning samt funktionsnedsättning undersöka och normkritiskt granska om och hur skolans värdegrund och uppdrag återspeglas i några av de läromedel som används på kurser i svenska som andraspråk för nyanlända elever i årskurs 4-6 och kurs B på SFI. Undersökningen syftar också till att visa huruvida det finns skillnader mellan läromedlen som används på SFI och i grundskolan. LÄS MER

  4. 14. En fallstudie om attityder till teknikämnet, hos elever, lärare och rektorer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Anna Bergkvist; [2020]
    Nyckelord :Technology subject; attitude; students; teachers; principals; elementary school; technical education; Teknikämnet; attityd; elever; lärare; rektorer; grundskolan; teknikundervisning;

    Sammanfattning : Genom att läsa Skolinspektionens granskningsrapport från 2014, Teknik – gör det osynliga synligt, förstår jag att problemen med skolämnet teknikämnet är många. Brist på behörig alärare och svårigheter med att tolka syfte, kunskapskraven och det centrala innehållet framhålls. LÄS MER

  5. 15. Elever med särskild begåvning och dyslexi : osynliga i den svenska skolan och dess organisation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :sandra Gällström; Eva Alesand; [2020]
    Nyckelord :2e; särskild begåvning; dyslexi; systemteori; kvalitativ intervju;

    Sammanfattning : Elever med särskild begåvning och dyslexi finns i den svenska skolan men få vet om att de existerar till skillnad från det erkännande som den här elevgruppen har fått i Europa och andra stora delar av världen. I denna studie har vi, genom en kvalitativ intervjustudie, undersökt hur nyckelpersoner inom den svenska skolan som institution och organisation ser på utmaningar/svårigheter för skolan att organisera för att dessa elever ska bli synliga och få möjlighet att utvecklas till sin fulla potential. LÄS MER