Sökning: "otterdahl"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet otterdahl.

  1. 1. Hur kan byggd miljö skyddas från det stigande havet? : En studie av adaptiva och resilienta planeringsåtgärder i Skåne och gestaltningsförslag för anpassning av Simrishamns hamn

    Master-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för fysisk planering

    Författare :Emma Toth; Jeanna Otterdahl; [2022]
    Nyckelord :adaption; erosion; klimatförändringar; klimatanpassning; kustsamhällen; resiliens; stigande havsnivåer; översvämning;

    Sammanfattning : Konsekvenserna av den stigande havsnivån är en av de största utmaningarna som den fysiska planeringen i skånska kustsamhällen står inför. De urbana rummen i den befintliga miljön kräver en klimatanpassning som kan möta den stigande havsnivån, men i dagsläget saknas verktyg och tillräckliga planerings- och kunskapsunderlag för att kunna klimatanpassa den redan bebyggda miljön. LÄS MER

  2. 2. Offentliga rum för alla : En studie om tillgänglighet i det offentliga rummet för personer med funktionsnedsättningar

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för fysisk planering

    Författare :Jeanna Otterdahl; Alice Adolfsson; [2020]
    Nyckelord :Tillgänglighet; offentligt rum; funktionsvariation; synnedsättning; synsvag; rörelsenedsatt; rullstolsbunden; orienterbarhet; urbant förtryck; socio-rumsligt exkludering;

    Sammanfattning : Offentliga rum är en viktig beståndsdel av den urbana miljön och något många av oss tar för givet. Men är det offentliga rummet tillgängligt för alla eller kan platsens gestaltning exkludera vissa grupper från rummet? Den här studien syftar till att belysa dessa problem genom att undersöka tre olika offentliga platser i Karlskrona utifrån ett tillgänglighetsperspektiv. LÄS MER

  3. 3. Lärares upplevda arbetsbelastning inom vuxenutbildning – en kvalitativ studie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Fredrik Otterdahl; [2017]
    Nyckelord :Teacher; workload; education; lean; hoshin kanri; Lärare; arbetsbelastning; utbildning; lean; hoshin kanri;

    Sammanfattning : Omfattande litteratur pekar på lärares arbete och dess ökade arbetsbelastning och stress. Lärare känner att de får mer administrativa uppgifter och mindre undervisningstid, detta upplever lärare påverka elevernas undervisning negativt. Lärare förväntas ta på sig ansvar och roller de tidigare inte haft. LÄS MER

  4. 4. Instruktioner som hjälper : En studie om förutsättningar för lärande och anpassningar i praktiska ämnen på ett naturbruksprogram för att bemöta funktionsvariationer, med utgångspunkt i Galperins teori om stegvist lärande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Sara Otterdahl; Josefin Westling; [2017]
    Nyckelord :Galperin; orienteringsbas; materiella objekt; symboler; språk; instruktioner; effective instructions; instructional design; lärmiljö; djurutbildningar; animal care education; specialpedagogik; anpassningar; inkludering; inclusive education;

    Sammanfattning : Instruktioner som hjälper En studie om förutsättningar för lärande och anpassningar i praktiska ämnen på ett naturbruksprogram, med utgångspunkt i Galperins teori om stegvist lärande Sara Otterdahl och Josefin Westling Sammanfattning Syftet med studien var att undersöka på vilket sätt lärandesituationer utformas och anpassas i praktiska moment, på ett naturbruksprogram, för att elever ska utveckla ett eget kunnande. Observationer utgjorde den främsta insamlingsmetoden och kompletterades med intervjuer och audiovisuellt material. LÄS MER

  5. 5. Samspelet mellan pedagogisk miljö och literacy

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Helén Otterdahl Baker; Kajsa Lindblom; [2013]
    Nyckelord :Literacy; pedagogisk miljö; multimodalitet; teckenskapande; meningsskapande;

    Sammanfattning : Syftet med vårt arbete är att få syn på de literacy-händelser som förskolans pedagogiska miljö ger förutsättningar för. Hur väl stämmer förskolans dagliga verksamhet överens med de krav och intentioner som styrdokumenten ställer? Vad sker i mötet mellan barn och miljö. Vi vill förstå djupet av detta möte. LÄS MER