Sökning: "otydliga mål"
Visar resultat 1 - 5 av 115 uppsatser innehållade orden otydliga mål.
1. Förskolepersonals upplevelser av arbetskrav och arbetsresurser i den sociala arbetsmiljön
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : Trots den påtagliga utsattheten för förskollärare och barnskötare återfinns en brist på studier och litteratur som behandlar yrkesgruppernas arbetsvillkor inom svensk kontext. Syftet med studien var att undersöka hur förskolepersonal upplever den sociala arbetsmiljön. LÄS MER
2. Vagheten återfinns i detaljerna : En kvalitativ studie om strategisk vaghet inom myndighetsutövning
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Abstrakta ord som lycka, kvalitet och rikedom används dagligen i vardagsspråket, och vi förstår allt som oftast hur dessa ska tolkas beroende på kontexten. Svårighet uppstår dock när man försöker avgränsa dessa otydliga begrepp och definiera vad som ingår och inte ingår i dem. LÄS MER
3. Utbildning och eurocentrism: Hur den tar sig uttryck och hur en arbetar emot den
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)Sammanfattning : I läroplanen för gymnasieskolan från 2011 står det att undervisningen ska bidra till att elevers identitet kan relateras till det globala samt att skolan ska utgå från ett internationellt perspektiv. Däremot menar en rad forskare att historieundervisningen tenderar att vara eurocentrisk. LÄS MER
4. Vigd till stress? : En kvantitativ studie om arbetsrelaterad stress bland diakoner i Svenska Kyrkan
Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälleSammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur arbetsrelaterad stress påverkar diakoner i Svenska Kyrkan, samt vilken inverkan diakoners arbetsmiljö har på arbetsrelaterad stress. Studien har utgått från en kvantitativ ansats och datainsamling gjordes i form av en webbenkät som skickades ut till vigda diakoner som arbetar i två stift inom Svenska Kyrkan, varav 65 diakoner deltog i studien. LÄS MER
5. Bedömning inom programmering i teknikundervisningen : En kvalitativ studie som beskriver hur verksamma tekniklärare arbetar med undervisning och bedömning inom programmering på högstadiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/LärandeSammanfattning : Programmering introducerades i teknikämnet i grundskolan höstterminen 2018. Syftet medstudien är att undersöka hur yrkesverksamma tekniklärare undervisar och bedömer elever inom programmering i teknikämnet i grundskolans årskurs 7–9. Undersökningen är utfördmed hjälp av semistrukturerade intervjuer av kvalitativ stil. LÄS MER