Sökning: "ownership disclosures"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden ownership disclosures.

  1. 1. Motivet bakom frivillig redovisning : En kvantitativ studie om samvariationen mellanägarkoncentration och hållbarhetsredovisning

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Maria Hellsten; Lina Strand; [2021]
    Nyckelord :Sustainability Report; GRI; Ownership concentration; Quantitative content analysis; Agency theory; Legitimacy theory; Hållbarhetsredovisning; GRI; Ägarkoncentration; kvantitativ innehållsanalys; Agent-Principal teorin; Legitimitetsteorin;

    Sammanfattning : Titel: Motivet bakom frivillig redovisning: En kvantitativ studie om samvariationen mellanägarkoncentration och hållbarhetsredovisning.Författare: Maria Hellsten och Lina StrandBakgrund: Under de två senaste decennierna har stort fokus och ansvar riktats mot företagavseende deras agerande för att främja en hållbar utveckling. LÄS MER

  2. 2. Avslöjandet av negativ information i förhållande till företagsspecifika faktorer : En kvantitativ innehållsanalys på statligt ägda bolag i Sverige

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Sara Fejes; Aleksandra Nikolova; [2021]
    Nyckelord :State-Owned Enterprises; Sustainability Report; Disclosure of Negative Information; Content Analysis; Balance; Transparency; Legitimacy Theory; Stakeholders’ Theory; Statligt Ägda Bolag; Hållbarhetsredovisning; Avslöjande av Negativ Information; Kvantitativ Innehållsanalys; Balans; Transparens; Legitimitetsteorin; Intressentteorin;

    Sammanfattning : Statligt ägda bolag ska sedan 2007 hållbarhetsrapportera i enlighet med GRI eller annat internationellt ramverk. Detta för att öka bolagens transparens för dess intressenter och samhället. LÄS MER

  3. 3. Value relevance of fair value estimates - The impact of ownership structures and increased disclosures

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Graduate School

    Författare :Sebastian Engsevi; Oscar Robért; [2019-08-08]
    Nyckelord :Fair value hierarchy; value relevance; ownership structure; ownership concentration; institutional ownership; accounting disclosures;

    Sammanfattning : This study investigates the effects ownership structures and actions by regulatory bodies (in the form of increased disclosures) have on investors’ perceptions of fair value estimates. By taking a value relevance approach, the results from this study, generated from a sample of 223 European banks applying IFRS during a period between 2011-2014, indicate that all levels in the fair value hierarchy are value relevant. LÄS MER

  4. 4. Hållbarhetsredovisning : En kvantitativ studie på företagsfaktorer som påverkarmängden CSR-upplysningar i svenska företag

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Oskar Hillenfjärd; Heidi Kaiser; [2018]
    Nyckelord :Sustainability reports; Shareholder structure; Profitability; Visibility; Global reporting initiative; Corporate social responsibility; Hållbarhetsredovisning; Ägarstruktur; Lönsamhet; Synlighet; Global reporting initiative; Corporate social responsibility;

    Sammanfattning : Idag förekommer det ett ökat tryck på företag att ta ett socialt ansvar, Corporate social responsibility (CSR). För att företag ska uppfattas som legitima måste de överensstämma med samhällets sociala normer, värderingar och förväntningar, vilket enligt legitimitetsteorin tros vara en stark drivkraft till att företag ökar sin omfattning kring frivilliga CSR-upplysningar. LÄS MER

  5. 5. Vad påverkar börsnoterade bolag att ge ut CSR-upplysningar på Facebook?

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Emelie Klemming; Amanda Westberg; [2018]
    Nyckelord :CSR; CSR disclosures; social media; Facebook; content analysis; CSR; CSR-upplysningar; sociala nätverk; Facebook; innehållsanalys;

    Sammanfattning : Begreppet Corporate Social Responsibility (CSR) är viktigt för både företag och samhället idag. För att uppnå legitimitet bör företag visa att de engagerar sig i CSR-frågor. En kanal som de kan använda för att kommunicera CSR är sociala nätverk, som vuxit sig stora de senaste åren. LÄS MER