Sökning: "ownership disclosures"
Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden ownership disclosures.
1. Motivet bakom frivillig redovisning : En kvantitativ studie om samvariationen mellanägarkoncentration och hållbarhetsredovisning
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälleSammanfattning : Titel: Motivet bakom frivillig redovisning: En kvantitativ studie om samvariationen mellanägarkoncentration och hållbarhetsredovisning.Författare: Maria Hellsten och Lina StrandBakgrund: Under de två senaste decennierna har stort fokus och ansvar riktats mot företagavseende deras agerande för att främja en hållbar utveckling. LÄS MER
2. Avslöjandet av negativ information i förhållande till företagsspecifika faktorer : En kvantitativ innehållsanalys på statligt ägda bolag i Sverige
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaperSammanfattning : Statligt ägda bolag ska sedan 2007 hållbarhetsrapportera i enlighet med GRI eller annat internationellt ramverk. Detta för att öka bolagens transparens för dess intressenter och samhället. LÄS MER
3. Value relevance of fair value estimates - The impact of ownership structures and increased disclosures
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Graduate SchoolSammanfattning : This study investigates the effects ownership structures and actions by regulatory bodies (in the form of increased disclosures) have on investors’ perceptions of fair value estimates. By taking a value relevance approach, the results from this study, generated from a sample of 223 European banks applying IFRS during a period between 2011-2014, indicate that all levels in the fair value hierarchy are value relevant. LÄS MER
4. Hållbarhetsredovisning : En kvantitativ studie på företagsfaktorer som påverkarmängden CSR-upplysningar i svenska företag
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/FöretagsekonomiSammanfattning : Idag förekommer det ett ökat tryck på företag att ta ett socialt ansvar, Corporate social responsibility (CSR). För att företag ska uppfattas som legitima måste de överensstämma med samhällets sociala normer, värderingar och förväntningar, vilket enligt legitimitetsteorin tros vara en stark drivkraft till att företag ökar sin omfattning kring frivilliga CSR-upplysningar. LÄS MER
5. Vad påverkar börsnoterade bolag att ge ut CSR-upplysningar på Facebook?
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakultetenSammanfattning : Begreppet Corporate Social Responsibility (CSR) är viktigt för både företag och samhället idag. För att uppnå legitimitet bör företag visa att de engagerar sig i CSR-frågor. En kanal som de kan använda för att kommunicera CSR är sociala nätverk, som vuxit sig stora de senaste åren. LÄS MER