Sökning: "påklädning"

Visar resultat 6 - 10 av 31 uppsatser innehållade ordet påklädning.

  1. 6. Utomhusmatematikens möjligheter och begränsningar : Lärares perspektiv på matematikundervisning utomhus.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Josefin Jonsson; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Detta arbetes syfte är att förstå lärares upplevelser av utomhusmatematik. Studien baseras på kvalitativa intervjuer med 6 lärare verksamma inom årskurs f-3 med ansvar för matematikundervisning. Insamlad data har analyserats tematiskt med den didaktiska triangeln och ramfaktorer som analysverktyg. LÄS MER

  2. 7. Finns det lärnade & gemenskap i en rutinsituation som påklädning? : En studie om hur förskollärare resonerar om läroplansmålen i praktiken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Moa Lahtinen; Ella Carlsson; [2020]
    Nyckelord :Hallsituation; rutinsituation; påklädning; lärande; gemenskap; pedagogiska strategier; språkanvändning;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 8. ”Vi pratar sällan teorier, vi pratar alltid om förmågor” : Hur förskollärare resonerar kring viktiga matematiska förmågor.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Nadja Sernelid; Tove Svensson; [2020]
    Nyckelord :förskola; förskollärare; matematik; matematiska förmågor; matematikundervisning; bishops sex fundamentala aktiviteter;

    Sammanfattning : Inledning I förskolan är matematik ett ständigt återkommande ämnesområde då matematiken finns överallt runt omkring oss, både medvetet och omedvetet. För att barn ska bli matematiska och utveckla diverse matematiska förmågor är det av stor betydelse att matematikundervisningen i förskolan är utformad för att gynna barns matematikutveckling. LÄS MER

  4. 9. Att utveckla barns språk och kommunikation : Pedagogens roll i barns språkutveckling

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Isabelle Dragija; Engela Maliqaj; [2020]
    Nyckelord :språk; språkutveckling; kommunikation; förskola;

    Sammanfattning : Inledning Språket är en naturlig del av livet och redan i tidig ålder uttrycker sig språket på olika sätt. Det är då viktigt att pedagogerna skapar förutsättningar för att barn ska få en fortsatt utveckling i språket. I Läroplan för förskolan 18 (Lpfö 18, s. LÄS MER

  5. 10. Både flickor och pojkar behöver utmanas : En studie med fokus på förskollärares bemötande av flickor ochpojkar i förskolans verksamhet.

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Yasmine Mörlin Nyström; Jennifer Gävert; [2019]
    Nyckelord :Gender; gender equality; curriculum; treatment; gender perspective; Genus; jämställdhet; läroplan; bemötande; genusperspektiv.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra hur förskollärare bemöter flickor och pojkar i vardagliga situationer i förskolans verksamhet. Den 1 juli 2019 kommer det ut en reviderad läroplan för förskolan som kommer behandla genus samt jämställdhet mer ingående. LÄS MER