Sökning: "påverkan på nordiska språk"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden påverkan på nordiska språk.

  1. 1. Grindvakten fattar galoppen : En studie om satsbetoningens, ordbetoningens och vokalkvalitetens betydelse för grindvakters bedömning av begriplighet och perceptuell ansträngning

    M1-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Edvin Ekström; [2023]
    Nyckelord :Grindvakter; begriplighet; ansträngning;

    Sammanfattning : Föreliggande studie handlar om sju grindvakters bedömningar av begripligheten och perceptuell ansträngning hos fem SFI-elever. Syftet med studien är att undersöka prosodiska respektive segmentella uttalsdrags påverkan på begriplighet och perceptuell ansträngning, eftersom betoning framhållits ha en särställning i fråga om uttalsperception. LÄS MER

  2. 2. ”Inte bara något slags pliktskyldigt kalla avrivningar” : En intervjustudie om påverkan av nationella prov i skriftlig framställning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Ellen Uggeldahl; [2022]
    Nyckelord :washback; nationella prov; svenskämnet; skriftlig framställning; svensklärare;

    Sammanfattning : De senaste åren har det skett en stor ökning i andelen lärare som upplever att nationella prov påverkar undervisningen och den grupp som upplever störst påverkan är svensklärarna. Närundervisningen påverkas av ett prov kallas detta för washback. LÄS MER

  3. 3. ”Det är som livet” : Elevers upplevelser av dramapedagogisk sfi-undervisning

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Tone Grönlund; [2020]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; andraspråksundervisning; drama; dramapedagogik; sfi; elevperspektiv;

    Sammanfattning : En pedagogisk metod som på vissa håll förekommer i sfi-undervisning är dramapedagogik. Syftet med studien är att undersöka elevers upplevelser av dramapedagogisk sfi-undervisning. Materialet har inhämtats genom fokusgruppsamtal. Transkriptionerna har analyserats till innehåll och sekventiell organisering. LÄS MER

  4. 4. "En djupgående totalförståelse som man kommer ha med sig resten av livet" : Gymnasieelevers upplevelser av språkutvecklande arbetssätt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Oscar Gustavsson; [2019]
    Nyckelord :språkutvecklande arbetssätt; gymnasieelever; deltagande observation; kvalitativ intervju; gruppintervju;

    Sammanfattning : Skolelevers sociokulturella och språkliga bakgrund har en stor påverkan på skolresultatet. En lösning på det problemet kan vara att använda sig av språkutvecklande arbetssätt i klassrummen, något som enligt forskning tycks gynna alla elever. LÄS MER

  5. 5. Mamma, pappa, barn...eller? : En ideologikritisk analys av fem läromedels familjepresentationer

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Magdalena Folkesson; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen avser jag att undersöka fem sfi-läromedels sätt att presentera samhällskonstruktionen familj. Med tanke på att de texter som står i läromedlen kan vara den enda text en elev läser om Sverige kan läromedlet ha stor påverkan på elevens bild av Sverige. Att Sverige har en hög tolerans för t.ex. LÄS MER